HomeCopywriting12 strategieën voor het schrijven van blog posts (deel 1/2)

12 strategieën voor het schrijven van blog posts (deel 1/2)

Blog post schrijven

Ik blog omdat ik het heerlijk vind ― schrijven is mijn grootste uitlaatklep. Maar lukraak bloggen over koetjes en kalfjes is niet erg effectief. Ik wil vanzelfsprekend dat mijn artikelen bepaalde doelen bereiken. Zoals?

Ze moeten vindbaar zijn in zoekmachines en op social media. Kwalitatief hoogwaardige bezoekers ― zoals jij ― bereiken, boeien en binden. Cursussen slijten. Adverteerders en affiliates werven. Mijn Spaanse villa’s, sportwagens en vrouwelijke entourage bekostigen. (Uh …)

Achter ieder artikel moet een gedachte schuilen. Een strategie die mikt op nieuwe links, bezoekers, delers, volgers, reacties en inkomsten. Geen idee hoe je de juiste onderwerpen kiest voor het schrijven van blog posts? Geen man overboord: 12 ideeën ter inspiratie!

Inhoud:

  1. Informatieve zoekopdrachten
  2. Input van je doelgroep
  3. Andermans blog posts
  4. Andermans gebroken links
  5. Adverteerders en aanbiedingen
  6. Actualiteiten

1. Informatieve zoekopdrachten

Optimaliseer een artikel voor een informatieve zoekopdracht, die mensen maandelijks intoetsen. Zo wordt je artikel vindbaar in de gratis zoekresultaten, trekt je blog extra bezoekers én vervul jij een informatiebehoefte van je doelgroep.

Trek je tabakspijp en vergrootglas dus maar uit de kast. Want we gaan een mysterie oplossen: “Welke informatie zoeken jouw potentiële klanten?”

Hierbij twee aanwijzingen. Twee sporen die zij achterlaten. Eén: via de Zoekwoordplanner ontdek je welke zoekopdrachten internetters intikken in Google. Twee: via Google Analytics ontdek je welke zoekopdrachten bezoekers invoeren op je blog.

Brengen deze tools zoekopdrachten aan het licht, waarvoor je nog geen geoptimaliseerde pagina of blog post hebt? Dan heb je gevonden wat je zocht, Sherlock.

Zoekwoordplanner

2. Input van je doelgroep

Welke broodkruimels laten volgers achter in comments en op social media? Welke vragen beantwoord je tijdens contactmomenten met bestaande klanten (zie afbeelding), briefings met nieuwe klanten en verkoopgesprekken met potentiële klanten?

Vang je zó geen blogonderwerpen? Gooi dan gewoon zelf een hengel uit: vraag om input. Via je blog, nieuwsbrief of social media. Met de reacties kun je je propositie fijnslijpen, je website verbeteren of … jawel, een blog post schrijven.

Briefing

3. Andersmans blog posts

Bloggen is net tafeltennis. Het volgende voorbeeld uit 2012 bewijst dat wel.

Online copywriter Aartjan van Erkel kaatste de bal met zijn artikel Doe jij klanten genoeg pijn? Anders kopen ze niets bij je en kreeg hem terug van verkooptrainer Michel Hoetmer. Michel smashte het weerwoord Bangmakerij, werkt dat in de verkoop? op zijn eigen blog en vermeldde dit in de comments van Aartjans artikel … inclusief link.

Aartjan van Erkel vs. Michel Hoetmer

4. Andermans gebroken links

Iedere website linkt weleens naar een pagina die niet (meer) bestaat. Bijvoorbeeld omdat de URL is gesneuveld na een herindeling van de websitestructuur. Klik je op zo’n link? Dan geeft een server de HTTP-statuscode 404: een inspiratiebron voor bloggers!

  1. Download en open Screaming Frog SEO Spider Tool.
  2. Vul het domein in van een themagerelateerde website met veel autoriteit en klik op Start.
  3. Klik op het tabblad External.
  4. Selecteer een URL met statuscode 404 en check onder het tabblad In Links welke pagina binnen de website naar deze URL verwijst.
  5. Ga zo iedere URL af en vind de gebroken links die voorheen verwezen naar een onderwerp waarvan jij veel weet.
  6. Publiceer een artikel hierover en tip de redactie. (Zie onderstaande voorbeeld.)
Beste redactie,

Ik bezoek uw blog al jaren ― met veel plezier!

Onlangs las ik het artikel “7 dingen die je met een blokfluit kunt doen” en kwam ik erachter dat een uitgaande link op deze pagina verwijst naar een URL die niet bestaat.

Namelijk naar: www.voorbeeld.nl/gebrokenlink.

Ik heb ons eigen blog even voor u doorgespit, en volgens mij sluit dit recente artikel naadloos aan bij de informatie waarnaar u probeert te verwijzen: www.jouwsite.nl/voorbeeld. Is het mogelijk dat u uw link herstelt door naar dít artikel te verwijzen?

Met belangstelling zie ik uw reactie tegemoet.

Met zoekmachinevriendelijke groet,

Roy Ishak
DM-copywriter en SEO-consultant

5. Adverteerders en aanbiedingen

Veel bloggers willen met hun website geld verdienen als water. Met deze drie advertentievormen open je de sluisdeuren en stromen de bankbiljetten binnen.

  1. Verkoop advertentieruimte en publiceer advertorials ― geschreven door directe adverteerders die jouw spaarvarken spekken.
  2. Meld je aan bij een affiliatenetwerk zoals Daisycon en TradeTracker, review handelswaar van hun adverteerders en ontvang commissie per sale of lead.
  3. Promoot je eigen product: diep een voordeel uit, ontkracht een tegenwerping, introduceer een nieuw onderdeel, doe een aantrekkelijk aanbod.

Geldpakhuis

6. Actualiteiten

Via o.a. Netvibes, Zite en Google Alerts blijf ik dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws. En geloof mij: dat biedt genoeg stof tot schrijven.

Sterker nog, als jij personen en platforms volgt die voorlopen op Nederland, dan bereikt het nieuws jou vaak eerder dan de massa en heb je zowaar een primeur in handen.

En beperk je zeker niet tot vakinhoudelijke ontwikkelingen. De politiek, het weer, voetbal, populaire tv-programma’s, feestdagen, 1 april ― allemaal verse klei voor het boetseren van blog posts.

Netvibes

“Roy! Waar zijn de overige strategieën?”

We sluiten deze week af met een open eind. Met een cliffhanger die (hopelijk) zorgt dat jij halsreikend uitkijkt naar het tweede deel van deze serie. Eén tipje van de sluier om je cognitieve dissonantie extra te kietelen: we gaan wederom spieken bij onze concullega’s …

Cliffhanger

4.6/5 - (11 stemmen)