HomeCopywritingPersoonlijke onthulling: mijn eerste keer!

Persoonlijke onthulling: mijn eerste keer!

????????????????????????????????????

Je weet wat ze zeggen over mannen met grote auto’s: kleine snikkel. Een gek gezegde ― hoogstwaarschijnlijk verzonnen door vrouwen ― dat beweert dat wij kerels onze tekortkomingen compenseren met dikdoenerij.

Welnu, ik bén een kerel en heb maar één ding hierop te zeggen … Jullie hebben gelijk, dames. ;-)

Ik doe het zelf ook.

Als je mij al enige tijd op internet volgt, dan stuit je regelmatig op schaamteloze kreten: “8-figure copywriter”, “de copywriter die +25 miljoen euro omzet binnenharkte in 6 jaar”, “één van de duurste online copywriters van dit moment” enzovoort.

Waarom?

Ondanks dat geen woord gelogen is, ik apetrots hierop ben en donders goed weet dat ik nu weer keihard aan het pochen ben, spruit ook mijn haantjesgedrag voort uit pure compensatie. In mijn geval met een gebrek aan erkenning.

Het zit zo:

In mijn begindagen, toen ik nog een broekje in de reclamewereld was, ben ik circa 80 keer afgewezen voor de functie van copywriter. Continu belandde mijn cv als prop in een prullenbak, omdat ik toentertijd een maagdelijk blank portfolio bezat. (Geloof me, da’s alles behalve bevorderlijk voor je zelfvertrouwen.)

Totdat ik het spuugzat was.

Om mijn portfolio te pimpen, nam ik het heft in eigen handen en bood ik bedrijven gratis (!) concepten aan. Het creatieve proces achterstevoren, dus. Ik bedacht geen concepten die aansloten bij briefings, ik benaderde bedrijven die aansloten bij mijn concepten.

Waaronder La Pampa.

Deze week geef ik geen content marketing-tips, beste bezoeker. Deze week schotel ik jullie een direct mail voor, die erg speciaal is voor mij. Hier begon alles mee. Met dat ene idee dat ik kreeg voor mijn vaders Argentijnse restaurant in Almere-Buiten: La Pampa.

Mijn pa was wildenthousiast!

Ik: Pap! Mag ik die actie waarover ik je vertelde voor La Pampa doen? Ik heb de direct mail-brief al geschreven en op internet een partij portemonnees gevonden voor een prik!

Pa: وبطبيعة الحال، الابن!

Ik:

Pa: وبطبيعة الحال، الابن! والآن للخروج من المطبخ! أنا الطبخ!

Ik: Pap, ik versta geen Egy …

Pa: Ik spreek toch geen Chinees?! Opzouten uit de keuken, ik heb gasten!!

En zo geschiedde het. :)

Met een kofferbak vol portemonnees scheurde ik ’s avonds door de Regenboogbuurt en Eilandenbuurt van Almere. Ik legde de verrassing in de voortuin neer, drukte op de deurbel en sprintte vervolgens gniffelend weg. Zo bezocht ik honderden huishoudens. Zonder adressenbestand.

Het werkte. En hoe!

Deze ludieke stunt was mijn allereerste succesvolle marketingcampagne: maar liefst 18,2% respons ― new business! ― en deelname aan de Reclame Jaarprijzen 2008. (De direct mail won helaas pindakaas geen Gouden Lamp.)

Dat niet alleen.

Dankzij een artikel in het dagblad Almere Vandaag (oplage: 76.000) en een interview in het ondernemerstijdschrift Bizz (oplage: 158.000) gingen nieuwe deuren voor mij open ― o.a. die van de bedrijven waar ik aan de bak mocht als copywriter, praktijkervaring opsnoof en de resultaten genereerde waarmee ik tegenwoordig mijn eigen tekortkomingen compenseer …

Hierbij de portemonnee-actie:

Voorbeeld direct mail (La Pampa)

Ontwerp: Anissa Jakoury.

Embed dit direct mail-voorbeeld op je eigen website:

5/5 - (20 stemmen)