HomeZoekmachine-optimalisatie (SEO)De één z’n dood, de ander z’n blog

De één z’n dood, de ander z’n blog

Monsieur Alphonse

“Roy, je blogt al voor Frankwatching en het TBlog. Waarom je eigen blog?” Goede vraag. Om die te beantwoorden, neem ik je graag een paar minuten mee achter de schermen van Traffic Builders, en ongetwijfeld ieder ander gerenommeerd marketingbureau.

Eind 2011 stelde Sales een nieuwe klant aan ons voor: een begrafenisondernemer. Omdat zijn business op zijn gat lag (net als iedere klant die hij heeft bediend) wenste de beste monsieur Alfonse topposities in Google. Oké, leuke uitdaging. Mijn collega’s en ik staken stante pede de koppen bijeen en bedachten een

Linkbaits zijn infographics, tools, filmpjes en ander aas die je online uitwerpt, hopende dat websites bijten en naar jou gaan linken. Simpel gezegd: hoe meer links je verzamelt, hoe succesvoller je linkbait en hoe hoger je website in Google komt.

Ons idee was om een tijdelijke website te bouwen voor een uit de duim gezogen uitvaartonderneming. Oh, en wel op een apart domein. Want het digitale visitekaartje van deze begrafenisondernemer zou wemelen van idiote diensten en oneliners.

Een greep uit onze wilde plannen:

Waar rook is,
is uw partner.

(slogan crematies)
U zette uw partner
in vuur en vlam?
Wij ook!
Laat u niet kisten!
(slogan goedkope crematies)
Geef een Like!
Spreek uit: lijk.

(social media)
Hoe minder ziel,
hoe meer vreugd.

(slogan)
Niemand ligt graag alleen.
(slogan massagraf)
Lag uw partner graag bovenop?
(slogan massagraf)
Doe-het-zelf-crematiepakket.
(aanbod)
Lever een lijk en ontvang 500 euro.
(affiliate marketing)
America’s Funniest Funeral Videos
Vuurpijl met uw partners as.
(nieuwjaarsactie)
4 voor de prijs van 3
(groepskorting)

Zie je de Huh?-blikken al voor je?

Online surfers stranden nietsvermoedend op het domein van dit schijnbedrijf. Ze liggen in een deuk. Ze achten het respectloos. Ze delen het met vrienden en volgers, die het weer verspreiden via hun sociale netwerken. En ja, dat (hopelijk) allemaal inclusief links die verwijzen naar deze tijdelijke website.

Hoe groter het sneeuwbaleffect, hoe meer links.

En daarna ― zodra de buzz sust en niemand meer ernaar omkijkt ― halen wij de hele handel offline en dragen wij alle opgebouwde Google-waarde (met zogeheten 301-redirects) over aan de website van ónze begrafenisondernemer, die daardoor explosief stijgt in de organische zoekresultaten.

Superleuk idee, toch?!

Ik ben gek op dergelijke hondsbrutale marketingacties. In de reclamewereld circuleren al genoeg clichés. Onze opdrachtgever daarentegen vreesde ― geheel terecht overigens ― voor prestigeverlies wanneer zou uitlekken dat het slechts een ordinaire publiciteitsstunt betreft.

Het concept werd dus gecremeerd. :(

En dát is de schaduwzijde van ons mooie vak: de “kill your darlings”-momenten. Contactpersonen van opdrachtgevers, eindredacteuren van blogs: iedereen slijpt, schaaft en schrapt erop los tijdens conceptpresentaties en correctierondes. Veel bedrijven willen zich onderscheiden, weinig bedrijven durven af te wijken van gebaande paden.

Boze baas

Veel creativiteit haalt hierdoor nooit de media.

De Belgische copywriter Johan Verest (die zelf nota bene 65 vakprijzen in de wacht sleepte) vertelde tijdens een etentje in Brussel dat hij al blij was als één op de 10 concepten in de smaak viel bij zijn klanten. Eén op de 10 … OMG!

Begrijp me niet verkeerd.

Het is hun goed recht. Het is tenslotte hun bedrijf, hun budget. Bovendien weet je met scherpere briefings en tussentijdse contactmomenten je ideeën en schrijfstijl steeds beter af te stemmen op het keurslijf van je opdrachtgever. En je darlings, tja, die moet je gewoon elders in de schijnwerpers zien te zetten.

Vandáár dit blog.

Op royishak.nl kan ik voortaan mijn eieren kwijt. Van de ongepubliceerde campagnes, concepten en copy die op mijn USB-stick wachten om uitgebroed te worden tot de kennis die ik bezit en opdoe over copywriting, content marketing en zoekmachine-optimalisatie.

Wat betekent dit voor jou?

Wel, beste bezoeker, vanaf vandaag ontvang je van mij iedere week (donderdag) kersverse artikelen die je leren en inspireren om hogere Google-posities, bezoekersaantallen en conversiepercentages te realiseren.

Ze liggen allemaal op de plank.

Diepgaande doelgroepanalyses, tekstuele overtuigingstechnieken, unieke testresultaten, komische praktijkvoorbeelden, geavanceerde linkbuildingstrategieën, exclusieve interviews, nooit eerder vertoonde marketinginzichten: ze liggen allemaal op de plank, klaar om gepubliceerd te worden. Tot volgende week!

5/5 - (20 stemmen)