Wanneer ik claim dat ik waarde hecht aan het cliché “transparante communicatie”, dan méén ik dat. Ik vind het eerlijker, efficiënter en effectiever. Daarom streef ik o.a. naar een periodieke rapportage waarin ik met alle betrokkenen dezelfde informatie deel. In dit geval dus ook met jullie.
Voor royishak.nl rapporteer ik namelijk niet meer via e-mail. De eerste donderdag na ieder halfjaar communiceer ik onze uitgevoerde taken, gepubliceerde artikelen, behaalde resultaten en openstaande taken via dit blog.
Mijn drukbezette teamleden hoeven zo slechts één artikel te lezen om weer bij te zijn. En jullie krijgen zo een kijkje in onze keuken en doen ideeën op voor jullie eigen communicatie. Hierbij de rapportage voor juli t/m december 2013.
Inhoud:
1. Uitgevoerde taken
Hoewel ik liever afgerekend word op behaalde resultaten dan uitgevoerde taken, houd ik desondanks mijn uren bij in Toggl. Zo krijg je een goed beeld van de tijd die je nodig hebt voor verschillende taken. Handig voor realistische ureninschattingen tijdens offertetrajecten.
- 20 artikelen geschreven. (100 uur)
- Input van bezoekers verwerkt in artikelen. (1 uur 30 min.)
- Gemiddelde laadtijd verlaagd van 10 seconden naar 1 seconde. (5 uur)
- Problemen met e-mail opgelost. (1 uur)
- Gebroken links doorverwezen. (1 uur)
- Interne zoekfunctie gekoppeld aan Google Analytics. (20 min.)
- Gerelateerde artikelen-box toegevoegd. (20 min.)
- Categorieën en tags aangemaakt. (20 min.)
- Springest-profiel geoptimaliseerd. (2 uur)
- Social media-profielen geoptimaliseerd. (1 uur)
- Footer geoptimaliseerd. (10 min.)
- Tagline toegevoegd. (5 min.)
- Google+ gekoppeld aan royishak.nl. (5 min.)
- Star ratings toegevoegd. (1 uur)
- Reactie-teller klikbaar gemaakt. (10 min.)
- Markups toegevoegd. (20 min.)
- Social media-berichten getest. (4 uur)
- XML-sitemap toegevoegd aan Google Webmaster Tools. (5 min.)
- Linkbuilding gedaan voor cursuspagina’s. (12 uur)
- Wekelijks back-ups gemaakt. (1 uur)
2. Gepubliceerde artikelen
Deze artikelen publiceerde ik in Q3 & Q4 2013. De lijst is gerangschikt op het aantal maal dat jullie ze deelden via social media. Uiteraard mag je artikelen die je leuk of leerzaam vindt alsnog of nogmaals delen. Graag zelfs.
- Nederlands allereerste SEO-freestyle ooit (VIDEO) 128x gedeeld
- Persoonlijke onthulling: mijn eerste keer! 115x gedeeld
- Gastblog: In het land der blinden is de oogcamera koning 111x gedeeld
- Zoekwoordenanalyse (deel 2/2): 7 tips om zoekwoorden te bepalen 102x gedeeld
- Win een gratis Q&A-sessie t.w.v. € 497,- 102x gedeeld
- Leesbaarheid: 22 tips voor vlotte webteksten 99x gedeeld
- 12 strategieën voor het schrijven van blog posts (deel 2/2) 92x gedeeld
- De één z’n dood, de ander z’n blog 91x gedeeld
- Verkoopbrief: 450.000 euro omzet met mosterd 81x gedeeld
- Primeur: Eerste gastblog ooit van Don Corleone (belangrijke mededeling!) 81x gedeeld
- 12 strategieën voor het schrijven van blog posts (deel 1/2) 78x gedeeld
- Vier vlugge oplossingen voor 100% (not provided) 70x gedeeld
- Here, zegen deze songtekst. Amen! 66x gedeeld
- Urgentie creëren met een overtuigende tekst 64x gedeeld
- Zoekwoordenonderzoek (deel 1/2): 10 tips om zoekwoorden te vinden 60x gedeeld
- Interview met de meest bekroonde copywriter van België 59x gedeeld
- Unique Selling Point (USP): de kracht van ‘ste’ 57x gedeeld
- Zes manieren om je mobiele website te maken 54x gedeeld
- Gastblog: Sociale netwerken als sales tool 49x gedeeld
- Robert Cialdini kondigt “Moments of Power” aan tijdens exclusieve lezing 46x gedeeld
- Primeur: Eerste gastblog ooit van Sinterklaas (inclusief cadeau) 41x gedeeld
- Fijne feestdagen namens het hele team (VIDEO) 40x gedeeld
3. Behaalde resultaten
De bovenstaande 22 artikelen wierpen de onderstaande vruchten af. Vanaf de tweede rapportage (Q1 & Q2 2014) vergelijk ik de resultaten met het voorgaande halfjaar, zodat de effecten van onze inspanningen meetbaar zijn.
3.1 Posities
- Organische posities in Google: zie bijlage
3.2 Verkeersbronnen
- Direct verkeer (naamsbekendheid): 2.656 unieke bezoekers
- Organische zoekresultaten (SEO): 1.322 unieke bezoekers
- Betaalde zoekresultaten (Google AdWords): 147 unieke bezoekers
- Social media: 4.481 unieke bezoekers
- Overige verkeersbronnen: 194 unieke bezoekers
- Totaal: 8.800 unieke bezoekers
3.3 Bezoekers
- Aantal volgers: 1.225
- Aantal gedeelde artikelen: 1.686
- Dit betreft alleen de reacties van anderen op het blog zelf. Niet mijn eigen reacties en niet de reacties op social media.
- Meest actieve respondenten: Tom Cornelisse en Nils van der Knaap
- % terugkerende bezoekers (bezoekersloyaliteit): 26,35%
- Gemiddelde bezoekersduur: 1 min. 34 sec.
- Gemiddeld aantal pagina’s per bezoek: 1,81
3.4 Conversies
- Behaalde doelen: 30 cursusaanvragen
Waarom rapporteer ik alleen deze resultaten?
Ingewikkelde grafieken, diagrammen en tabellen leest bijna geen hond. Eenvoudige rapportages zijn effectieve rapportages ― dat is mijn ervaring.
Daarom mail ik mijn klanten slechts een opgesomde samenvatting. In de bijlage vinden zij alle uitgebreide uitdraaien ― als bewijs en voor de enkeling die ze graag inziet. In deze online rapportage voeg ik alleen de organische Google-posities toe.
3.5 Overige opbrengsten
- De cursus Copywriting is de hoogst beoordeelde cursussen Copywriting op Springest (9,2) en staat op de eerste positie in haar zoekresultaten.
- Ik ben toegevoegd aan de Top Copywriting-lijst van Erno Hannink.
- Evalu nomineerde mij voor Beste Opleider van Nederland 2013 (ik ben helaas niet in de prijzen gevallen).
- Uitgeverij ThiemeMeulenhoff gaat het artikel Unique Selling Point: de kracht van ‘ste’ gebruiken voor een nieuw studieboek, getiteld “Accountmanagement: een methode voor het Beroepsonderwijs”.
- Belgisch meest bekroonde copywriter Johan Verest blogt inmiddels voor royishak.nl en publiceert binnenkort twee gloednieuwe artikelen.
- Ik ben geïnterviewd door Christian Slagter en Erwin Lustig.
- Marketingmed.nl vroeg mij of ik een gastblog wilde verzorgen. Het antwoord luidde: Google Helpouts: de nieuwe online videodienst.
- Het artikel Zes manieren om je mobiele website te maken verscheen (met toestemming) eveneens op MobileMarketing.nl, onderdeel van Adformatie Groep.
- Marketing Rendement publiceerde het artikel Vier vlugge oplossingen voor 100% (not provided) in haar vakblad (jaargang 14, nummer 12, december 2013).
- Ik reisde naar Canada om één van de beste online copywriters ter wereld te ontmoeten: Michel Fortin. (Het interview verschijnt binnenkort.)
Waarom benoem ik deze overige opbrengsten?
Ik ben een fan van motivatiemanagement.
In maandelijkse SEO-rapportages aan klanten van Traffic Builders BV geef ik altijd schouderklopjes voor de positieve prestaties van marketeers, webbouwers en andere projectleden, omdat ik ze wil enthousiasmeren.
Zo krijgt je project meer draagvlak.
Hetzelfde geldt voor mijn eigen project: royishak.nl. Pure zelfmotivatie dus.
4. Openstaande taken
Ik geloof niet in strakke, voorbedachte planningen. Ze kosten tijd en komen zelden uit. Ik houd takenlijsten bij in Wunderlist en verdeel periodiek de klusjes met de hoogste prio in de rapportages. Zo kun je sneller inspelen op onverwachte ontwikkelingen.
- Roy: 20 artikelen schrijven. (100 uur)
- Roy: 12 categorie- en tag-pagina’s optimaliseren. (8 uur)
- Roy: Cursusoverzicht verbeteren. (3 uur)
- Roy: 4 cursuspagina’s (her)schrijven. (16 uur)
- Roy: Commerciële calls-to-action toevoegen onderaan artikelen. (2 uur)
- Roy: Child Theme (leren) maken. (5 uur)
- Merel: Linkbuilden voor cursuspagina’s. (48 uur)
- Aryan & Farhaana: Linkbuilden voor geoptimaliseerde artikelen. (96 uur)
Waarom toon ik namen vetgedrukt en rood?
In de praktijk is het een godswonder als alle projectleden de rapportages überhaupt openen ― en dat begrijp ik. Iedereen heeft het retedruk.
Daarom spreek ik tijdens de briefing altijd dit af: “Als je écht geen tijd of zin hebt om de rapportages te lezen, check dan alleen welke input ik de komende periode nodig heb of welke taken aan je zijn toegewezen.” Ze hoeven dus alleen te scannen naar hun naam, die opvallend opgemaakt staat in de rapportage.
5. Overige opmerkingen
Het afgelopen halfjaar werkte ik mij werkelijk het schompes. En ondanks dat ik met volle teugen geniet van alle deuren die royishak.nl voor mij opent, is het nu tijd voor een welverdiende vakantie. Work hard, play hard.
Daarom vertrek ik donderdag voor een paar weken naar Jamaica. Om daar languit op het strand van Negril extra vitamine D te absorberen. Jah man! Vanaf donderdag 6 februari verschijnen weer nieuwe artikelen.