HomeCopywriting12 strategieën voor het schrijven van blog posts (deel 2/2)

12 strategieën voor het schrijven van blog posts (deel 2/2)

Blog post schrijven

Op donderdag 12 september schreef ik een blog post over het schrijven van een blog post. Hopelijk heb je met de eerste zes strategieën al méér backlinks, bezoekers en betalende klanten binnengehengeld.

Deze week lees je het langverwachte vervolg. Wil je hierna nóg meer strategieën? Geef je op voor de cursus Zakelijk bloggen. Houd er wel rekening mee dat ik maar twee cursussen per week geef en mijn agenda vrij snel volgeboekt is.

Inhoud:

  1. Mensen en merken
  2. Polls en prijzen
  3. Onderzoeksresultaten
  4. Andermans populaire artikelen
  5. Personal branding
  6. Contentvormen

1. Mensen en merken

Blog over BM-ers in jouw branche. Waarom? Twee redenen. Eén: omdat hun themagerelateerde websites veel linkwaarde doorsluizen naar jouw blog. Twee: omdat hun bezoekers, volgers en hitsige groupies ook jouw doelgroep zijn. Vooral die laatste.

Interview ze. Schrijf een column of bloemlezing over ze. Benoem ze desnoods alleen een keertje in je artikel ― ook prima. Geef bekende mensen een legitieme reden om naar jou te verwijzen. Vanaf hun website. Via social media.

Je promoot je blog posts via je sociale netwerk, toch? Vermeld hun naam eveneens in je bericht op Twitter, Facebook, Goolge+ en LinkedIn. Wie weet tref je ze in een filantropische bui en plaatsen ze je bericht in hun nieuwsoverzicht.

2. Polls en prijzen

Welke blogs en platforms in je vakgebied scoren het hoogst in Google? Zoek ze op. Deze websites bezitten veel SEO-waarde en geven je website een groeispurt in de organische zoekresultaten. Als zij naar je linken, tenminste.

Beheer je een website met duizenden bezoekers? En wil je dat één van deze autoriteiten naar jou verwijst? Plak een poll op je homepage. Bijvoorbeeld: “Wat vind jij het beste online marketingblog van Nederland?” A: Marketingfacts.nl. B: Frankwatching.com. C: Emerce.nl.

Publiceer een blog post over de uitslag en tip de redactie. De kans is nu groter dat zij over je schrijven en naar je linken. Welke website vindt het immers niet leuk om te vermelden: “Wij zijn door de lezers van jouwsite.nl verkozen tot beste online marketingblog van Nederland.”

Oh, en weet je wat het mooiste is aan sturende enquêtes? Voor je zoekmachine-optimalisatie maakt het geen donder uit wie als winnaar uit de bus komt. Hetzelfde geldt voor het organiseren van awards.

Polls

3. Onderzoeksresultaten

A/B-testen in Visual Website Optimizer. Patronen in je Google Analytics-gegevens. Boeiende bevindingen van een ingehuurd marktonderzoeksbureau zoals MeMo2 of MarketResponse.

Onderzoeksresultaten zijn gewild. Ze zijn uniek, nieuwswaardig en krasloten voor je linkbuilding. Hoe benut je zo’n “Uit recent onderzoek van [bedrijfsnaam] blijkt dat 1 op de 4 Nederlanders […]”-artikel op je blog?

Plaats een samenvatting op nieuwssites of themagerelateerde blogs met autoriteit (incl. link naar het volledige onderzoek op jouw blog). Of publiceer een infographic op jouw blog, die je bezoekers middels een embed-code kunnen plaatsen op hun eigen website.

Onderzoeksresultaten

4. Andermans populaire onderwerpen

Beter goed gejat geleend dan slecht bedacht, toch? Spiek daarom eens bij populaire blogs in jouw vakgebied. Welke onderwerpen, contentvormen en titels maken daar de blits? Let op trends. Patronen.

  1. Bezoekers: Check op de homepage welke artikelen de meeste paginaweergaves, reacties en sociale signalen krijgen.
  2. Redactie: Check of het blog haar populairste artikelen maandelijks of jaarlijks opsomt in blog posts of op intranet (zoals bij Frankwatching).
  3. Google: Check welke artikelen het hoogst scoren in de gratis zoekresultaten.
    1. Open enkele artikelen van het blog en bekijk op welke directory ze staan. Marketingfacts gebruikt bijvoorbeeld: /berichten/.
    2. Google site:www.marketingfacts.nl/berichten/. De zoekmachine toont nu de populairste pagina’s binnen deze directory.
    3. Check enkel de artikelen in de zoekresultaten en bekijk welke onderwerpen het meest voorkomen.

Populaire artikelen

5. Personal branding

Hoe positioneer jij jezelf in de markt? Wat maakt jou gespierder dan je concurrenten? Je weet inmiddels dat een Unique Selling Point creatine is voor conversies. Als wij kijken naar mijn eigen workout:

Vakinhoudelijk blink ik graag uit in diepgang, originaliteit en ROI ― en middels creatieve blogconcepten, eigen marketinginzichten, gedetailleerde handleidingen en succesvolle case studies hoop ik jou hiervan te overtuigen.

Qua persoonlijkheid sluit ik mij aan bij Loesje: “Wees jezelf. Er zijn al zoveel anderen.” Als je simpelweg je persoonlijke ervaringen, principes, visie, humor en referentiegroepen beschrijft, dan schilder je vanzelf een uniek portret.

Uitje

6. Contentvormen

Ook de vorm waarin je je content giet, draagt bij aan het succes van je artikel. Video’s, infographics, series, lijsten en trends maken je artikel niet alleen smeuïger. Ze beïnvloeden ook de kop van je artikel. In positieve zin. Ze zorgen voor méér klikken en méér lezers. Kaboom baby!

Vorm: Kop:
Infographics The Secrets of a Killer Blog Post [Infographic]
Video’s Alef Arendsen: ‘You first, then the world’ [Video]
Series 12 tips voor het schrijven van blog posts (deel 1/2)
Lijsten 10 contentfouten waarmee je je website verprutst
Trends Social Media in 2012: de 10 meest opmerkelijke feiten
4.9/5 - (15 stemmen)