HomeZoekmachine-optimalisatie (SEO)Hoe sterk is de concurrentie op je zoekwoorden? (7/9)

Hoe sterk is de concurrentie op je zoekwoorden? (7/9)

Tegen hoeveel geoptimaliseerde websites moet jij opboksen in de organische zoekresultaten? Welke zoekwoorden hebben de hoogste scoringskans binnen je SEO-strategie? Je ontdekt het na de klik. Veel kijkplezier toegewenst!

Lees de transcriptie van deze video


7. Hoe sterk is de concurrentie op je zoekwoorden?

Laat ik gelijk met de deur in huis vallen: ik verwerk idealiter alle relevante zoekwoorden en zoektermen in mijn websitestructuur. Ik laat dus géén kansen liggen, omdat de concurrentie onverslaanbaar lijkt.

Twee redenen. Eén: de meest optimale structuur voor SEO is vaak ook de meest gebruiksvriendelijke structuur voor bezoekers. Twee: je kunt de nummer één altijd van de troon stoten.

Ja, zelfs als je de strijd moet aangaan met een complete krijgsmacht aan geoptimaliseerde pagina’s en relevante backlinks. Je moet alleen een slimmere strategie hebben én enkele aannames overwinnen.

Stel, je moet opboksen tegen een miljoenenbedrijf met een groot marketingteam. Voor veel MKB-ers is dat een dooddoener. Zonde. Ja, zij hebben meer budget en mankracht dan jij.

Echter: zij hebben veelal óók managementlagen, politiek, procedures. Hierdoor kunnen zij twee dingen minder goed: doelgroepgericht denken en snel schakelen. Dat biedt kansen. Denk bijvoorbeeld aan de 13-jarige Ben Woldring.

Waarom wil je alsnog weten hoe sterk je concurrentie is? Omdat je zo je scoringskansen berekent. Of beter gezegd: omdat je op die manier ontdekt op welke zoekwoorden jij het snelst scoort in Google.

Puur vanuit prioritering en projectmanagement, dus.

7.1 Concurrentiekracht

Hoe doe je een concurrentieanalyse? Twee manieren. Eén: achterhaal de autoriteit van je concurrentie in Google. Twee: check het aantal geoptimaliseerde websites bij jouw zoekwoorden. Kwaliteit en kwantiteit.

Ik gebruik zelf drie methodes. Alhoewel. In de praktijk beperk ik mij vaak tot de laatste. Simpelweg omdat deze handmatige acties véél tijd vergen, en ik de uren van opdrachtgevers zo efficiënt mogelijk wil invullen.

Methode #1: Bestudeer de top 10
Werp eens een blik op de zoekresultaten. Googel één van je zoekwoorden en kijk of je de zoekmachine betrapt op ‘signalen’ die prijsgeven of je concurrenten beresterk zijn of juist zo slap als een vaatdoek. (Let op: dit is géén exacte wetenschap.)

Bij zwakke concurrentie toont Google:

  1. Engelse (.com) en/of Belgische (.be) zoekresultaten.
  2. de optie “Bekijk pagina’s die vertaald zijn uit het Engels” onderaan de eerste pagina van de zoekresultaten.
  3. vooral niet-commerciële websites zoals fora.
  4. websites van geluksvogels die toevallig (een deel van) je zoekterm in hun title tag, content en/of URL hebben.
  5. weinig tot geen gesponsorde zoekresultaten (Google AdWords).

Bij sterke concurrentie toont Google:

  1. websites die je complete zoekterm in hun title tag (vooraan), meta description en URL hebben.
  2. websites (vaak nichesites) met je zoekwoord in hun domeinnaam.
  3. “zoekopdrachten gerelateerd aan [jouw zoekopdracht]” onderaan de eerste pagina van de zoekresultaten.
  4. veel gesponsorde zoekresultaten (Google AdWords).

Voorbeeld »

Methode #2: Vergelijk de PA en RDs
In Jip-en-Janneketaal: PA (Page Authority) is de SEO-waarde die een pagina heeft, volgens het algoritme van Moz. Hoe hoger de PA, hoe hoger de pagina waarschijnlijk scoort in de organische zoekresultaten.

RDs (linking root domains) behelst het aantal websites, dat met één of meerdere links verwijst naar een domein of onderliggende URL. Beide data geven een indicatie over de autoriteit van een website.

  1. Installeer de MozBar in Firefox en log in.
  2. Googel één van je zoekwoorden.
  3. Noteer de PA en RDs (onder het eerste resultaat) in je Excel-bestand.

Googel eens “stemmenbureau” en “voice over”. Je ziet: het eerste organische zoekresultaat bij “stemmenbureau” heeft PA: 36 en RDs: 27 en bij “voice over” PA: 46 en RDs: 230. Oftewel: je scoort makkelijker op “stemmenbureau”, omdat de concurrentie minder sterk is. Aha!

Methode #3: Check het aantal concurrenten
Om je scoringskansen te berekenen, heb je twee getallen nodig: zoekvolumes en zoekresultaten. Het tweede getal achterhaal je middels deze zoekopdracht in Google: allintitle:zoekopdracht

Omdat paginatitels één van de belangrijkste on-site ranking factors blijven, gebruik je het commando ‘allintitle’. Google toont zo louter sterke concurrenten die je zoekwoord in hun title tag hebben.

Let op: óók deze methode is zeer tijdrovend. Als peperdure SEO-consultant wil je efficiënter omgaan met de uren van je opdrachtgevers. Hoe? Beperk je handmatig tot je populairste zoekwoorden.

Of automatiseer alles eigenhandig: bouw een keyword tool die alle benodigde informatie ophaalt, die tijdens deze videoserie de revue passeert.

7.2 Keyword Effectiveness Index (KEI)

Moeilijke term voor een doodeenvoudige rekensom: je deelt het aantal maandelijkse zoekopdrachten (vraag) door het aantal zoekresultaten (aanbod).

De uitkomst geeft aan wat de kans is dat je website hoog scoort op een zoekwoord. Hoe hoger je KEI, hoe groter je scoringskans. Kanttekening: het indexgetal is een indicatie, geen KEI-hard feit. ;-)

Stel, je kunt kiezen tussen ‘stemmenbureau’ en ‘voice-over’. Het zoekwoord ‘stemmenbureau’ heeft volgens de Zoekwoordplanner een zoekvolume van 210 en volgens Google 564 zoekresultaten.

Rekensom: 210 / 564 = 0,372. Dezelfde rekensom voor ‘voice-over’ luidt: 2.900 / 1.280.000 = 0,002. Hm, ‘voice-over’ heeft 14 maal zoveel zoekvolume als ‘stemmenbureau’, maar 186 maal minder kans op een hoge organische positie. Prioriteit: stemmenbureau.

7.3 Keyword Opportunity Index (KOI)

Je kent nu twee graadmeters: zoekvolume en KEI. Waar kies je voor? Zoekwoorden waarop mensen massaal googelen en Google op z’n minst een miljoen zoekresultaten presenteert?

Of zoekwoorden waarmee je website op korte termijn hoog scoort en waarop maandelijks slechts 10 Nederlanders googelen? Inderdaad, je hebt onvoldoende data voor een weloverwogen beslissing. Je hebt dus een extra wegingsfactor nodig.

Ik gebruik hiervoor een eigen formule. Eentje die ik nog niet ben tegengekomen op andere blogs: de Keyword Opportunity Index. Hoe werkt het? Je vermenigvuldigt de KEI weer met het zoekvolume. Meer niet.

Als je deze som voor al je zoekwoorden maakt en alle opgeleverde indexcijfers in Excel rangschikt van hoog naar laag, dan zie je de meest kansrijke zoekwoorden in één oogopslag bovenaan staan.

Bekijk alle video’s van deze serie


Les 1: Zoekwoorden-onderzoek: gratis 9-delige videoserie
Les 2: Wat zijn zoekwoorden of keywords?
Les 3: 3 tips om je zoekwoorden te bepalen
Les 4: 10 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden
Les 5: Zoekwoordplanner van Google AdWords
Les 6: 4 vragen over het zoekvolume in de Google AdWords-tool
Les 7: Hoe sterk is de concurrentie op je zoekwoorden?
Les 8: Zoekwoorden-analyse: van search naar strategie
Les 9: Gebruik deze ranking-tool om je positie in Google te checken
Les 10: Hoe optimaliseer je zoekwoorden met dezelfde zoekintentie? (bonus)

,