HomeZoekmachine-optimalisatie (SEO)10 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden (4/9)

10 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden (4/9)

In deze video laat ik je 10 hulpprogramma’s zien om zoekwoorden te vinden voor je SEO. Welke suggesties krijg je van Google? Hoe kun je de zoekwoorden van je concurrenten achterhalen? Je ontdekt het na de klik. Veel kijkplezier!

Lees de transcriptie van deze video


3. 10 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden

In deze vierde video laat ik je zien welke hulpprogramma’s je gebruikt om goede zoekwoorden te vinden. Je hebt talloze tools hiervoor (Searchmetrics, Übersuggest enzovoort), dus ik beperk mij tot de hulpprogramma’s die ik zelf toepas. Waarom zijn dit mijn favoriete tools? Simpel: ze zijn gratis. ;-)

Ik zoek eerst short tail-zoekwoorden. Oftewel: algemene onderwerpen en omschrijvingen. Ik verzamel ze in een Kladblok-bestand (Notepad), zodat ik de zoekwoorden vervolgens in één keer kan kopiëren en plakken in de Zoekwoordplanner en zo de bijbehorende zoekvolumes kan achterhalen.

3.1 Boerenverstand

Het beste hulpprogramma om zoekwoorden te vinden, is tevens de meest geavanceerde tool die je ooit zult gebruiken: je hersens. Stel jezelf gewoon deze vraag: “Welke zoekwoorden en zoektermen gebruiken mensen die mijn product googelen?” Noteer alle ideeën die je te binnen schieten. Denk aan:

Ideeën: Voorbeelden:
Onderwerpen Bedrijfsomschrijvingen, productomschrijvingen, beroepen, oplossingen, problemen
Merken Bedrijfsnamen, productnamen, productmodellen, model(serie)nummers, personen
Lokale zoekopdrachten Zoekwoorden + talen, plaatsen, landstreken, provincies, landen
Gerelateerde onderwerpen en kenmerken Online videotheek: filmtitels, cast, karakters, regisseurs, genres
Titels en auteurs van gerelateerde boeken en vakbladen Conversie-optimalisatie: Invloed (Robert Cialdini), Verleiden op internet (Aartjan van Erkel)
Actualiteiten en (seizoensgebonden) trends Zoekmachine-optimalisatie: 100% (not provided), Google Hummingbird-update

3.2 Eigen data

Om goede keywords te vinden, kijk je vanzelfsprekend ook naar je huidige statistieken in AdWords, Analytics, Search Console enzovoort. Meet je momenteel nog niks? Pas dan alle methodes om de zoekwoorden van concurrenten te achterhalen (zie: 3. Concurrenten) toe op je eigen website.

3.2.1 Google AdWords

Adverteer je al in de zoekresultaten via Google AdWords?

  1. Bekijk in AdWords welke zoekopdrachten vertoningen opleveren.
  2. Bekijk in Analytics welke betaalde zoekwoorden conversies opleveren.
  3. Voeg alle relevante zoekwoorden toe aan je Kladblok-bestand.

3.2.2 Google Search Console

Bij welke zoekwoorden en zoektermen vinden bezoekers jouw website in de organische zoekresultaten van Google?

  1. Ga naar Google Search Console.
  2. Klik op je domein.
  3. Klik op Zoekverkeer en dan op Zoekanalyse.
  4. Voeg alle relevante zoekwoorden toe aan je Kladblok-bestand.

3.3 Concurrenten

Ik ben een enorme fan van ethisch verantwoord jatten — zeker als websites veel bloed, zweet en tranen hebben gestoken in hun zoekmachine-optimalisatie. Hoe kun je de zoekwoorden van je concurrent vinden? Hoe kun je überhaupt de zoekwoorden van een website achterhalen? Vier manieren.

Belangrijk: je online concurrenten zijn niet per definitie je offline concurrenten. Goed voorbeeld: Eneco is offline een concurrent van Nuon. Als je echter zoekt in Google op “energie vergelijken”, dan domineren vergelijkingsites zoals energievergelijken.nl, energieleveranciers.nl en gaslicht.com de topposities.

3.3.1 Interne links

Linkteksten bezitten soms de zoekwoorden waarop je concurrenten graag hoog scoren in Google. Je kunt daarom de links checken in hun hoofdmenu, submenu, footer, sitemap, tag cloud enzovoort ― helemaal van websites die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Truc voor menu’s:

  1. Voeg de extensie Web Developer toe aan Google Chrome.
  2. Bezoek de website van een concurrent.
  3. Klik op het tandwiel-icoon rechtsboven in je browser.
  4. Klik op het tabblad CSS en vervolgens op Disable All Styles.
  5. Voeg alle relevante zoekwoorden toe aan je Kladblok-bestand.

3.3.2 Title tags

De title tag van webpagina’s blijft een belangrijke on-site ranking factor. Veel websites doen hun zoekwoorden vooraan, hun merknaam achteraan.

  1. Google “site:concurrent.nl”. (Google toont nu alle webpagina’s van je concurrent.)
  2. Bekijk de blauwe titels van de zoekresultaten.
  3. Voeg alle relevante zoekwoorden toe aan je Kladblok-bestand.

3.3.3 Meta keywords tags

Hoewel de meta keywords tag totaal géén waarde heeft voor zoekmachine-optimalisatie, vullen veel websites ze nog altijd netjes in. En dat betekent dat jij en ik de zoekwoorden hierin zo kunnen kopiëren.

  1. Bezoek een pagina van een concurrent.
  2. Klik op je rechtermuis en vervolgens op Paginabron weergeven.
  3. Druk op Ctrl + F en type “keywords” in de zoekfunctie van je browser.
  4. Voeg alle relevante zoekwoorden toe aan je Kladblok-bestand.

3.3.4 Zoekwoordplanner

Bekijk welke suggesties Google aanreikt via hun nieuwe Hulpprogramma voor Zoekwoorden: de Zoekwoordplanner.

  1. Ga naar de Zoekwoordplanner van Google AdWords.
  2. Klik op Inloggen bij AdWords.
  3. Klik op Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie.
  4. Vul de URL van je concurrent in bij Uw bestemmingspagina.
  5. Selecteer Nederland bij Alle locaties.
  6. Selecteer Nederlands bij Alle talen.
  7. Klik op Ideeën opvragen.
  8. Klik op het tabblad Zoekwoordideeën.
  9. Voeg alle relevante zoekwoorden toe aan je Kladblok-bestand.

3.4 Suggesties

Tijdens het indexeren letten zoekmachines op de relaties tussen de zoekwoorden op je website. Voorbeeld: copywriter en tekstschrijver. Net als in het echte leven geldt: hoe hechter de relatie, hoe beter. Hoe ontdek je gerelateerde zoekwoorden (LSI-keywords)? Twee manieren.

3.4.1 Zoekwoordplanner

Bekijk wederom welke suggesties Google aanreikt via hun nieuwe Hulpprogramma voor Zoekwoorden: de Zoekwoordplanner.

  1. Ga naar de Zoekwoordplanner van Google AdWords.
  2. Klik op Inloggen bij AdWords.
  3. Klik op Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie.
  4. Vul een zoekwoord in bij Uw product of service.
  5. Selecteer Nederland bij Alle locaties.
  6. Selecteer Nederlands bij Alle talen.
  7. Klik op Ideeën opvragen.
  8. Klik op het tabblad Zoekwoordideeën.
  9. Voeg alle relevante zoekwoorden toe aan je Kladblok-bestand.

3.4.2 Organische zoekresultaten

Type tenslotte een zoekwoord of zoekterm in Google en bekijk de suggesties onderaan de zoekresultaten: “Zoekopdrachten gerelateerd aan [zoekopdracht]”. Voeg alle relevante zoekwoorden toe aan je Kladblok-bestand.

3.5 Merge Words

Om de populairste zoekwoorden te vinden, verrijk je je Kladblok-bestand idealiter met alle denkbare varianten: enkelvoudsvormen, meervoudsvormen, mannelijke woorden, vrouwelijke woorden, aan elkaar, los van elkaar, synoniemen, omgekeerde volgorden enzovoort.

  1. Ga naar Merge Words.
  2. Vul een zoekwoord in het middelste invulveld.
  3. Vul alle denkbare varianten van een bijbehorend short tail-zoekwoord in het rechter invulveld.
  4. Klik op Merge.
  5. Voeg alle samengevoegde zoekwoorden toe aan je Kladblok-bestand.
  6. Kopieer alle short tail-varianten in het rechter invulveld en plak ze in het linker invulveld.
  7. Klik op Merge.
  8. Voeg alle samengevoegde zoekwoorden toe aan je Kladblok-bestand.

Bekijk alle video’s van deze serie


Les 1: Zoekwoorden-onderzoek: gratis 9-delige videoserie
Les 2: Wat zijn zoekwoorden of keywords?
Les 3: 3 tips om je zoekwoorden te bepalen
Les 4: 10 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden
Les 5: Zoekwoordplanner van Google AdWords
Les 6: 4 vragen over het zoekvolume in de Google AdWords-tool
Les 7: Hoe sterk is de concurrentie op je zoekwoorden?
Les 8: Zoekwoorden-analyse: van search naar strategie
Les 9: Gebruik deze ranking-tool om je positie in Google te checken
Les 10: Hoe optimaliseer je zoekwoorden met dezelfde zoekintentie? (bonus)

,