HomeCopywritingVerkoopbrief: 450.000 euro omzet met mosterd

Verkoopbrief: 450.000 euro omzet met mosterd

Verkoopbrief voorbeeld

Weinig copywriters tonen de oogst van hun pennenvruchten. Zelfs de grote spelers niet. Misschien omdat ze enkel blabla-en over wervende teksten. Misschien omdat ze de nuchtere Nederlander uithangen. Hoe het ook zij: het is broodnodig, vind ik. Waarom?

CO-specialisten fixeren zich op flitsende foto’s en buttons. SEO-specialisten verkiezen article spinners boven bevlogen bloggers. Marketeers laten liever een stel studenten content-rammen voor vijf euro per uur. En oh ja, in dat uur moet minstens één tekst geramd zijn.

Copy blijft een ondergeschoven kindje.

Geheel ten onrechte. Copy is niet zomaar een leuk tekstje, beste bezoeker. Copy is een investering die zichzelf ― mits je een goede copywriter bij de lurven grijpt ― ruimschoots terugverdient. Zie het zo: je koopt géén woorden, je koopt extra omzet.

En ja, daar hangt een prijskaartje aan.

Ik vraag zelf een bom duiten per tekst — niet per uur — en kan het mij zo permitteren om alle tijd van de wereld te nemen voor het schrijven. “Dus jij Roy, een copywriter met 7 jaar praktijkervaring, hebt méér tijd nodig dan een student?” vroeg een ongelovige Thomas mij laatst. Absoluut!

Ik denk zelfs dat dit een win-winsituatie is.

Als copywriter heb je zo de tijd om te doen wat je leuk vindt: woorden zorgvuldig afwegen. En potentiële klanten prefereren je eerder vanwege je kwaliteit en resultaten, en knopen sneller een langetermijnrelatie met je aan omdat je hen hetzelfde levert. Iedereen blij.

Neem nu het onderstaande voorbeeld.

Oké, ik schreef deze verkoopbrief in een slakkentempo. Anderhalve werkdag. Maar leg vooral geen zout op dit slijmerige weekdiertje: deze mailing genereerde 10% respons en verpatste 9.946 gezondheidsboeken in slechts 9 dagen. Da’s € 446.078,10 omzet ― bijna een half miljoen!

Dát is nou de kracht van de Postbank copy.

Tools en groentjes hadden dit nooit voor elkaar gebokst. Ikzelf in een uurtje al helemaal niet. Weet je hoeveel werk schuilgaat achter converterende copy? Véél. Om je een glimp te geven, heb ik deze verkoopbrief voorzien van enkele achterliggende gedachten.

Klik maar op de babyblauwe links.

Dan zie je de redenen achter regels. Dan kom je erachter hoe groot onze grabbelton aan copywritingtechnieken is en begrijp je waarom een uur per tekst — op zijn zachtst gezegd — van de zotten is.

(naam)
(adres)
(postcode) (woonplaats)

Amsterdam, 29 oktober 2008

Personalisatie:
Je hoort vaak: “The money is in the list.” Helemaal mee eens. Een andere succesfactor van deze mailing is namelijk een sterk staaltje segmentatie. Je hebt niets aan copy die de verkeerde doelgroep bereikt. Bovendien maakt een klantenbestand het tonen van NAW-gegevens mogelijk.

Met het ‘eigenaardige’ presentje dat u bijgesloten vindt in de groene envelop, vestigen wij uw aandacht graag op een nieuw

Directe invalshoek:
Deze verkoopbrief kent een directe invalshoek. De inleiding is to-the-point en geeft gelijk aan dat het om een product gaat. Desalniettemin wekken deze twee regels een vraag op die leidt tot verder lezen: “Welk eigenaardige presentje?”

Wet van wederkerigheid:
Wie goed doet, goed ontmoet, nietwaar? Hoe onzinnig het presentje ook is: je geeft de ontvanger iets. Dit vergroot je gunfactor en ontketent zijn instinctieve impuls om iets terug te doen.

Gevonden?

Wellicht krabt u zich nu achter de oren en vraagt u zich af waarom wij u, in vredesnaam, een zakje mosterd geschenk geven. Wel, onderschat dit keukeningrediënt niet. Wist u dat u mosterd ― naast scherp sausje bij de kroket ― kunt benutten als remedie tegen verkoudheid, voetschimmel,

Losse woorden:
Het losse woordje boven de alinea heeft twee functies: (1) aandacht trekken en (2) nieuwsgierigheid wekken, zodat ontvangers stoppen met scannen en beginnen met lezen.

Cliffhangers:
Deze alinea blaast de absurditeit van het presentje op en kaart een wetenswaardigheid aan. Hoewel de tekst al een voordeel geeft van het boek, blijven voldoende vragen onbeantwoord. Omdat mensen onbewust snakken naar consistentie, moedig je ze zo wederom aan om verder te lezen.

Bobbel in de envelop:
Het zakje mosterd zorgt ook voor een bobbel in de envelop. Hierdoor bloeit de interesse naar de inhoud ― en da’s goed. Want je hebt niets aan een goede verkoopbrief wanneer ontvangers de envelop niet eens openen.

Hits:
Met de opgesomde gezondheidsproblemen hoop je op een “hit” ― zoals cold readers dat noemen. Oftewel, zodra ontvangers kampen met één van de kwalen die jij aanstipt, dan wordt je boodschap persoonlijker, je verzender geloofwaardiger en je product waardevoller.

In 1001 VEILIGE REMEDIES ontdekt u hoe.

Dit boek onthult hoe u meer dan 110 gezondheidsproblemen zelf thuis behandelt. Zonder eerst langs uw huisarts te gaan. Zonder dure medicijnen bij de drogist te kopen. Sterker nog: u hoeft uw huis niet eens uit. De meeste middeltjes bevinden zich al ergens in uw keukenkastjes,

Losse zinnen:
De losse zin boven de alinea heeft twee functies: (1) aandacht trekken en (2) nieuwsgierigheid wekken, zodat ontvangers stoppen met scannen en beginnen met lezen.

Voordelen:
Deze alinea benoemt een tweetal voordelen van 1001 VEILIGE REMEDIES (gemak en goedkoop) en een tweetal nadelen van productconcurrenten (moeite en duur). Zo stuurt de verkoopbrief ontvangers richting het boek.

Alliteratie:
Beginrijm (keukenkastjes, koelkast, kruidenrek) is een stijlfiguur die snelheid en ritme creëert. Het bevordert de leesbaarheid van een tekst.

Cliffhangers:
De alinea bevat drie triggers die de nieuwsgierigheid wekken: “110 gezondheidsproblemen” (Welke?), “ergens in uw keukenkastjes, koelkast of kruidenrek” (Waar dan?) en de drie puntjes.

  • Blauwe plek? Een handvol blaadjes van dit kruid zorgt dat de ontsteking en verkleuring sneller verdwijnen. (Bladzijde 37.)
  • Hoge bloeddruk? Eet één teentje van deze groente elke dag en de hypertensie neemt af. (Bladzijde 118.)
  • Jichtaanval? Deze fruitsoort verzacht de pijn in dezelfde mate als één aspirine. (Bladzijde 143.)
  • Rimpels? Twee eetlepels van deze vrucht en één eetlepel
    Bullets:
    De opsomming dient als blikvanger. Wederom zodat ontvangers stoppen met scannen en beginnen met lezen.

    Vetgedrukte vragen:
    Ook de vetgedrukte vragen zijn blikvangers. Bovendien hoop je op een “hit” ― zoals cold readers dat noemen. Oftewel, zodra ontvangers kampen met één van de kwalen die jij aanstipt, dan wordt je boodschap persoonlijker, je verzender geloofwaardiger en je product waardevoller.

    Antwoorden:
    De antwoorden zijn regelrechte teasers. Je plant vragen in het hoofd van je ontvanger en kietelt daarmee zijn nieuwsgierigheid. Je ontketent zo wederom het cliffhanger-effect. Echter, de daadwerkelijke antwoorden vindt hij ditmaal niet in de verkoopbrief ― die leest hij in het boek.

    Zodra hij gaat verlangen naar de antwoorden, gaat hij ook verlangen naar het product. En de enige manier waarop hij zijn cognitieve dissonantie kan stillen, is door het boek te kopen.

    Bladzijden:
    De bladzijden geven een indruk van de dikte van het boek. Ze maken het informatieproduct tastbaarder en gooien extra olie op de gewekte nieuwsgierigheid.

Moet u nagaan: u heeft een schat aan snelle, eenvoudige en effectieve remedies tegen slapeloosheid, hartkloppingen, allergieën, hooikoorts en meer … binnen handbereik. Alle remedies zijn getest én goedgekeurd door medische specialisten, oftewel 100% veilig. Bovendien treft u in dit bijzondere boek meerdere middeltjes per kwaal — u kiest dus gewoon de

Voordelen:
Deze alinea vuurt wederom enkele voordelen op ontvangers af: snel, eenvoudig, effectief, binnen handbereik, meerdere behandelingen.

Tegenwerpingen:
Daarnaast doet de tekst nog iets anders: een legitieme tegenwerping ontkrachten. Zijn de remedies immers wel veilig? De tweede regel en het bijgevoegde certificaat dienen deze gedachte de nek om te draaien.

Hits:
Met de opgesomde gezondheidsproblemen hoop je op een “hit” ― zoals cold readers dat noemen. Oftewel, zodra ontvangers kampen met één van de kwalen die jij aanstipt, dan wordt je boodschap persoonlijker, je verzender geloofwaardiger en je product waardevoller.

Wilt u alles weten over deze remedies, uw gezondheid de baas zijn en ook nog eens tijd en geld uitsparen? Bestel dan nu 1001 VEILIGE REMEDIES voor een bedrag dat uw huisarts u vraagt per bezoek: € 39,90 (excl. € 4,95 verzendkosten). Uiteraard mag u dit bedrag ook in 5

Vragende opsomming:
De drie vragen creëren snelheid in de tekst, benoemen de belangrijkste voordelen van het boek (kennis, gezondheid, tijd, geld) en dienen ontvangers in een JA-ritme te krijgen.

Prijsontkrachting:
Prijzen zijn vaak één van de grootste tegenwerpingen van je doelgroep. Ik ben zelf echter ervan overtuigd dat je prijs altijd een voordeel is ― hoe goedkoop of duur je ook bent. Je moet gewoon de juiste vergelijkingen trekken. Deze verkoopbrief vergelijkt de prijs met die van een productconcurrent. Daarnaast biedt de verkoopbrief termijnbetaling, waardoor het bedrag kleiner lijkt.

Geef uw gegevens en gewenste betalingswijze door via 0800 – 0226966 (gratis) of [email protected], en u ontvangt uw persoonlijke exemplaar onder de unieke Reader’s Digest

Call-to-action:
De vorige alinea gaf al aan dat ontvangers het boek moeten bestellen. Deze alinea legt uit hoe. Hierbij geldt de vuistregel: hoe meer responsmogelijkheden je biedt, hoe kleiner de kans dat je klanten misloopt.

0800-nummers:
Een gratis nummer werkt drempelverlagend en responsverhogend.

Garanties:
Deze mailing bood een “100% niet goed geld terug”-garantie, die ontvangers moet geruststellen. Natuurlijk kun je hierdoor retourzendingen verwachten. De praktijk wijst echter uit dat het aantal retourzendingen niet opweegt tegen de hogere respons die je met een garantie realiseert.

Met vriendelijke groet,

(naam)
(functie)

P.S. Bestelt u 1001 VEILIGE REMEDIES binnen 7 dagen? Dan maakt u kans op de Bedankprijs van maar liefst € 30.000,-. Zie de knalrode

Postscriptum:
Volgens het beroemde oogcamera-onderzoek van de Duitse professor Siegfried Vögele is de P.S. het vierde element van een verkoopbrief waarnaar ontvangers kijken. Dit naschrift dient twee doelen: aanzetten tot lezen (scannende ontvangers) en aanzetten tot reageren (lezende ontvangers).

Herhaling:
Herhaling is een krachtige overtuigingstechniek. Scannende ontvangers die de eerste call-to-action over het hoofd zagen, zien hun gewenste reactie alsnog. En lezende ontvangers die de eerste call-to-action wel meekregen, worden nogmaals hieraan herinnerd.

Schaarste:
Schaarste is een overtuigingstechniek waarmee je opgebouwd verlangen versterkt en ontvangers aanmoedigt om als de wiedeweerga te reageren. In dit voorbeeld is schaarste gekoppeld aan een extra voordeel: een geldprijs.

Sweepstakes:
Sweepstakes zijn loterijen waarbij de trekking vooraf plaatsvindt en deelname geen inleg vereist door de ontvanger. Met sweepstakes creëer je een extra koopmotief ― geld winnen ― en speel je zodoende in op hebzucht en hoop.

Drie puntjes:
De drie puntjes zijn wederom bedoeld om de ontvanger nieuwsgierig te maken. In dit geval naar de aanvullende informatie over de geldprijs (secundaire call-to-action), die hij vindt in de bijgesloten rode envelop. Hoe meer informatie hij immers opslurpt, hoe groter de kans dat hij overtuigd raakt en reageert.

Verkoopbrief: 450.000 euro omzet met mosterd
4.830 beoordeling(en)