HomeZoekmachine-optimalisatie (SEO)Zoekwoorden-analyse: van search naar strategie (8/9)

Zoekwoorden-analyse: van search naar strategie (8/9)

Welke webpagina’s en content sluiten het beste aan bij welke soorten zoekopdrachten? En welke zoekwoorden en zoektermen krijgen prioriteit in je SEO-strategie? Je ontdekt het na de klik. Veel kijkplezier toegewenst!

Lees de transcriptie van deze video


8. Zoekwoorden-analyse: van search naar strategie

Je hebt alle benodigde gegevens verzameld. Je vond relevante zoekwoorden. Je haalde de zoekvolumes op uit de Zoekwoordplanner (tool in Google AdWords). Je bracht je concurrentie in kaart en berekende je scoringskansen.

Je wilt hier vervolgens een zoekwoorden-analyse op loslaten, zodat je alle gegevens kunt vertalen naar geprioriteerde actiepunten voor je SEO-strategie.

8.1 Strategiebepaling

Het analyseren van zoekwoorden en zoektermen is, in mijn optiek, het belangrijkste onderdeel van je onderzoek. Tevens het moeilijkste onderdeel. Althans, dat merk ik veelal tijdens de cursussen die ik geef.

Veel bedrijven bedenken eerst wat zij willen vertellen en zoeken daar vervolgens zoekwoorden bij. Veel SEO-copywriters houden géén rekening met paginasoorten en structuur. Veel technische SEO-ers vergeten zoekintenties.

En daar heb ik alle begrip voor. Het is ook pittig. Simpelweg omdat hier géén vast stramien voor is. Je zoekt trends in je zoekwoorden en je vult iedere trend anders in. Idealiter beantwoord je analyse de onderstaande vragen.

1. Paginatype
Welke soorten pagina’s sluiten het beste aan bij je zoekwoorden: homepage, overzichtspagina’s, productpagina’s, vestigingspagina’s, blog posts, FAQ-pagina’s, iets anders?

2. Contentvorm
Welke soorten content sluiten het beste aan bij je zoekwoorden: webteksten, afbeeldingen, infographics, video’s, audiofragmenten, PDF-bestanden, formulieren, tabellen, iets anders?

3. Structuur
Waar plant je deze pagina’s in de boomstructuur van je website?

4. Propositie
Welk aanbod en welke argumentatie vormen het beste antwoord op de vraag (informatiebehoefte) die schuilgaat achter je zoekwoorden?

8.2 Strategiebepaling (voorbeelden)

Hierbij een negental voorbeelden, afkomstig uit eigen SEO-projecten.

samsung galaxy s4
samsung galaxy s4 mini
samsung galaxy s5
samsung galaxy s5 mini

Wat voor soort pagina’s sluiten het beste aan bij de bovenstaande zoekopdrachten: merk, model, serie? Precies, productpagina’s.

lg optimus g vs samsung galaxy s3 vs iphone 5

Een zoeker googelt nu meerdere merken. Gebruik je wederom productpagina’s? Nee. Deze zoekopdracht is commercieel oriënterend, niet navigationeel. Hij wil de smartphones met elkaar vergelijken.

Waarschijnlijk vormt deze zoekopdracht een onderdeel van een zoekopdracht met meer zoekvolume: smartphone(s) vergelijken. Je kunt nu beter een vergelijkingstabel opstellen, waarin je alle specificaties van elk apparaat opsomt. Zo kan je bezoeker een weloverwogen besluit nemen.

klusbedrijf amsterdam
klusbedrijf hilversum

Vis je veel lokale zoekwoorden uit je onderzoek? En heeft je klusbedrijf daadwerkelijk vestigingen in Amsterdam en Hilversum? Neem de categorie ‘Vestigingen’ op in je hoofdmenu of submenu: een overzichtspagina die verwijst naar alle geoptimaliseerde vestigingspagina’s.

Belangrijk: maak geen pagina aan voor bijvoorbeeld “klusbedrijf amsterdam” wanneer je géén vestiging hebt in Amsterdam. Google kondigde in maart 2015 aan dat zij harder zullen optreden tegen zulke “doorway pages”. Wil je perse hierop scoren? Open een nieuwe vestiging. In Amsterdam. ;-)

design lampen
design vloerlampen
design hanglampen
design wandlampen
design plafondlampen
design tafellampen

Googelen mensen meervoudsvormen? Dan willen zij hoogstwaarschijnlijk verschillende vloerlampen of hanglampen vergelijken. Overzichtspagina’s sluiten het beste aan op zulke zoekopdrachten.

In het bovenstaande voorbeeld is “design lampen” de overkoepelende omschrijving. Hoe verwerk je één overzichtspagina en vijf suboverzichtspagina’s op gebruiksvriendelijke en geoptimaliseerde wijze in je webshop? Daar kom ik wellicht in een volgende video op terug.

marketingplan voorbeeld
marketingplan opzet
marketingplan opstellen
marketingplan onderdelen
marketingplan template
marketingplan schrijven

Stel, je werkt voor een marketingbureau en stelt o.a. marketingplannen op voor je klanten. Zijn de internetters die de bovenstaande zoekwoorden googelen jouw prospects? Ja. Alleen namen zij ergens in het koopproces de verkeerde afslag. Immers: zij willen hun plan zelf schrijven.

Hoe ga je hiermee om? Beschrijf alle onderdelen van een marketingplan in een blog post. Ja, tot in detail. Geef zoveel informatie dat zij maar één conclusie trekken: jeetje, wat komt hier veel bij kijken. Sluit je blog post dan ook af met een call-to-action: “Liever uitbesteden? Bel of mail ons.”

boekhoudprogramma gratis
boekhoudprogramma demo

Stel, je ontwikkelt boekhoudprogramma’s. Hoe vang je deze zoekers op? Simpel. Optimaliseer een pagina voor een gratis demo van bijvoorbeeld dertig dagen. Na deze proefperiode start hun maandelijkse abonnement.

De kans is klein dat een ondernemer afhaakt, die een maand lang zijn bankafschriften inleest en offertes opstelt. Gegevens exporteren, een nieuw boekhoudprogramma vinden en vullen: dat vergt tenslotte een hoop tijd. Gevolg: een nieuwe betalende klant voor lange termijn.

cloud computing definitie
cloud computing betekenis
cloud computing uitleg
wat is cloud computing

Stel, je werkt voor een ICT-bedrijf en je stuit op meerdere zoekwoorden in combinatie met “betekenis”, “definitie”, “uitleg” en “wat is (dat)”. Voeg dan een FAQ, begrippenlijst of glossarium toe aan je hoofdmenu of submenu: een overzichtspagina die verwijst naar geoptimaliseerde definitiepagina’s.

damesschoenen sale
goedkope damesschoenen
damesschoenen outlet
damesschoenen aanbieding

Stel, je doet de marketing voor een exclusieve schoenenwinkel en je wilt op deze zoekopdrachten scoren in Google. Wat doe je? Drie opties. Neem de categorie ‘Sale’ op in je hoofdmenu: een overzichtspagina die verwijst naar alle damesschoenen in de uitverkoop.

Voeg de link “goedkope damesschoenen” toe aan je filtermenu, die verwijst naar een overzichtspagina met alle high heels en pumps onder bijvoorbeeld 100 euro. Of overweeg een tweede webshop: een outlet, gericht op koopjesjagers.

seo handleiding
seo pdf
zoekmachine optimalisatie pdf
seo e book

Wat doe je in dit geval? Of je optimaliseert een PDF-bestand voor “SEO-handleiding”. Of je optimaliseert een pagina, waarop je bezoekers een gratis e-book aanbiedt in ruil voor hun e-mailadres. Plak een opt-in formulier onderaan je webtekst en je werft extra leads voor je e-mailmarketing.

8.3 Prioritering

Je ziet, een zoekwoorden-analyse bepaalt het leeuwendeel van je SEO-strategie. Maar voor welke zoekwoorden maak je het eerst pagina’s aan? Voor welke pagina’s ga je het eerst linkbuilden? Je streeft immers naar maximale omzet in minimale tijd, nietwaar?

Hoe minder uren je beschikbaar hebt, hoe belangrijker je prioritering wordt. Mijn advies: deel de uitvoering van je SEO-strategie op in fasen en geef alle zoekwoorden en zoektermen voorrang die één van deze vijf criteria voldoen.

  • Hoogste zoekvolume
  • Hoogste conversieratio
  • Hoogste winstmarge
  • Hoogste scoringskans (KEI & KOI)
  • Hoogste organische positie (buiten de top 3)

In de tweede video van deze serie liet ik je zien dat zoekwoorden en zoektermen onthullen waar zoekers zich bevinden in het koopproces. Ik begin graag aan het eind van dit koopproces.

Ik zet daarom altijd mijn vraagtekens bij online specialisten die constant adviseren dat je te pas en on te pas moet bloggen. Want blogs baseer je vaak op informatieve zoekwoorden.

Ik begin liever met commerciële zoekwoorden, ingetypt door mensen die praktisch met hun portemonnee staan te zwaaien. Informatieve zoekwoorden komen wel aan bod in een latere fase. SEO is immers ungoing proces.

Verder mix ik – per fase – strategieën voor korte en lange termijn. 50% zijn commerciële zoekwoorden met hoge zoekvolumes, waarop je vaak na een paar maanden pas hoog scoort in Google.

En 50% zijn zoekwoorden met hoge scoringskansen. Of zoekwoorden die op positie 4 of 5 staan in de organische zoekresultaten en nog een klein duwtje nodig hebben om in de top 3 te komen, waar het gros van alle zoekers op klikt.

Hoe pakt deze aanpak meestal uit in de praktijk? Je behaalt binnen een paar weken al je eerste stijgingen in vindbaarheid, verkeer en verkopen. Je klant blij. Je creëert extra draagvlak. Je stijgt ietsje verder. Je klant blijer.

Ondertussen steek je 50% van je tijd in de zoekwoorden met hoge zoekvolumes. En op het moment dat deze zoekwoorden topposities behalen, exploreert het organisch verkeer. Je opdrachtgever springt een gat in de lucht en jij hebt een dikke vette case binnen. Win-win.

Bekijk alle video’s van deze serie


Les 1: Zoekwoorden-onderzoek: gratis 9-delige videoserie
Les 2: Wat zijn zoekwoorden of keywords?
Les 3: 3 tips om je zoekwoorden te bepalen
Les 4: 10 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden
Les 5: Zoekwoordplanner van Google AdWords
Les 6: 4 vragen over het zoekvolume in de Google AdWords-tool
Les 7: Hoe sterk is de concurrentie op je zoekwoorden?
Les 8: Zoekwoorden-analyse: van search naar strategie
Les 9: Gebruik deze ranking-tool om je positie in Google te checken
Les 10: Hoe optimaliseer je zoekwoorden met dezelfde zoekintentie? (bonus)

5/5 - (23 stemmen)

,