HomeZoekmachine-optimalisatie (SEO)Zoekwoordplanner van Google AdWords (5/9)

Zoekwoordplanner van Google AdWords (5/9)

In deze video laat ik je zien hoe je in de Zoekwoordplanner van Google AdWords zoekvolumes ophaalt en gegevens exporteert naar het Excel-bestand dat je gebruikt voor je zoekwoorden-onderzoek. Veel kijkplezier!

Lees de transcriptie van deze video


5. Zoekwoordplanner van Google AdWords

Dankzij deze tool kunnen wij meekijken “achter de schermen” van Google en toegang krijgen tot alle vragen die mensen wereldwijd stellen in hun hoofd. Mensen googelen tenslotte alles: van algemene vragen tot hun meest intieme gedachten. En dat biedt gouden inzichten in mensen en markten.

In de vorige video zag je hoe je de Zoekwoordplanner en 9 andere hulpprogramma’s kunt gebruiken om relevante zoekwoorden te vinden. In deze video laat ik je zien hoe je de bijbehorende zoekvolumes ophaalt en de Zoekwoordplanner zo efficiënt mogelijk toepast.

5.1 Haal zoekvolumes op

In de vorige video sprokkelde je tig short tail-zoekwoorden in je Kladblok-bestand. Vervolgens wil je weten hoe vaak hierop wordt gezocht in Google.

  1. Ga naar de Zoekwoordplanner van Google AdWords.
  2. Klik op Inloggen bij AdWords.
    Log je voor het eerst in?
    Dan vraagt Google AdWords je de kleren van het lijf: NAW-gegevens, credit card-gegevens enzovoort. Sla je deze stappen liever over?

    1. Klik op Sla configuratie met begeleiding over, bovenaan in het scherm waarop je belandt nadat je op Inloggen bij AdWords klikt.
    2. Klik vervolgens op Opslaan en doorgaan.
    3. Klik dan op Hulpprogramma’s in het hoofdmenu en tenslotte op Zoekwoordplanner.
  3. Klik op Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen.
  4. Plak alle short tail-zoekwoorden in het invulveld.
    1. Je scheidt zoekopdrachten met een komma of enter.
    2. Je kunt maximaal 1.000 zoekwoorden opgeven.
    3. Google ziet speciale tekens als spaties. Je vult bijvoorbeeld “zoekmachine-optimalisatie” in zonder streepje. Of “boekhoudprogramma’s” zonder apostrof.
  5. Selecteer Nederland bij Alle locaties en klik op Opslaan.
  6. Klik op Zoekvolume ophalen.
  7. Klik op het tabblad Zoekwoordideeën.
  8. Klik op Gem. maandelijkse zoekopdrachten, zodat de tool alle short tail-zoekwoorden rangschikt van meest gezocht naar minst gezocht.

5.2 Exporteer naar Excel

Het eindproduct van je zoekwoorden-onderzoek is een spreadsheet, waarop je je websitestructuur, contentstrategie en linkbuildingstrategie baseert.

  1. Klik op Downloaden (in de Zoekwoordplanner).
  2. Klik op Downloaden in de pop-up “Historische statistieken downloaden”.
  3. Klik op Bestand opslaan.
  4. Open het Excel-bestand dat je hebt gedownload.
  5. Verwijder Currency: klik met je rechtermuis op kolom C en selecteer Verwijderen.
  6. Kopieer alle zoekwoorden (“Keyword”) en zoekvolumes (“Avg. Monthly Searches (exact match only)”). Let op: zoekwoorden met een zoekvolume van 0 mag je overslaan.
  7. Download mijn Excel-bestand en plak alle gegevens in kolom A en B.

5.3 Groepeer zoekwoorden

Zoals ik al aangaf in de vorige video: ik verzamel allereerst short tail-zoekwoorden. Waarom? Als je Kladblok-bestand ook nog eens zoektermen bevat bestaande uit drie of meer zoekwoorden, dan moet je extra veel zoekopdrachten groeperen. Dit vreet tijd.

Als je daarentegen je Kladblok-bestand beperkt tot zoekopdrachten van maximaal twee zoekwoorden, dan eindig je logischerwijs met minder zoekopdrachten. Noteer de short tail-zoekwoorden met de hoogste zoekvolumes in Excel als gekleurde rijen in een tabblad of als tabbladen.

Zij vormen je zoekwoordgroepen: overzichtelijke kapstokken waaraan je tientallen, honderden, soms zelfs duizenden bijbehorende long tails hangt. Van generiek naar specifiek, dus. Je werkt zo slimmer en stippelt nadien sneller en eenvoudiger je optimale websitestructuur uit.

5.4 Vind long tail-zoekwoorden

Zodra je een zoekopdracht invoert, toont Google direct enkele long tail-zoekwoorden (Google Instant). Afhankelijk van het zoekvolume en de relevantie, vormt zo’n long tail-zoekwoord (1) een pagina in je websitestructuur of (2) een vermelding op een pagina in je websitestructuur.

Je kunt zelf “[zoekwoord] a”, “[zoekwoord] b” enzovoort googelen en alle suggesties noteren. Je kunt echter ook Übersuggest, Yoast Suggest, keywordtool.io of een andere keyword suggestion tool gebruiken die dit automatisch voor je doet. Zeer tijdbesparend.

Ik gebruik zelf momenteel keywordtool.io. Omdat Übersuggest kuren vertoont sinds Google op 10 augustus 2015 toegang tot de autocomplete API heeft beperkt en omdat je de zoekwoorden in Yoast Suggest eerst moet exporteren naar een CSV-bestand.

  1. Ga naar keywordtool.io.
  2. Vul je eerste short tail-zoekwoord (zoekwoordgroep) in en klik op de button met het vergrootglas-icoontje.
    Je ziet nu alle long tail-zoekwoorden. Echter: de tool toont géén zoekvolumes. Hiervoor moet je de betaalde versie gebruiken: 48 dollar per maand. Hoe omzeil je deze kosten?
  3. Klik op Copy all.
  4. Ga naar de Zoekwoordplanner van Google AdWords.
  5. Klik op Inloggen bij AdWords.
  6. Klik op Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen.
  7. Plak alle long tail-zoekwoorden in het invulveld.
  8. Selecteer Nederland bij Alle locaties en klik op Opslaan.
  9. Klik op Zoekvolume ophalen.
  10. Download alle long tail-zoekwoorden (zie: 5.2 Exporteer naar Excel) en voeg alle zoekwoorden en zoekvolumes toe aan de bijbehorende zoekwoordgroep in je Excel-bestand.
  11. Herhaal stap 1 t/m 10 voor alle zoekwoordgroepen.
  12. Heeft een long tail een zoekvolume van 110 of hoger?
    Dan kun je die opnieuw door keywordtool.io halen. Je ontdekt zo de long tail achter de long tail: de vraag achter de vraag. Je kunt hiervoor zoekwoordsubgroepen aanmaken in je Excel-bestand.

Bekijk alle video’s van deze serie


Les 1: Zoekwoorden-onderzoek: gratis 9-delige videoserie
Les 2: Wat zijn zoekwoorden of keywords?
Les 3: 3 tips om je zoekwoorden te bepalen
Les 4: 10 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden
Les 5: Zoekwoordplanner van Google AdWords
Les 6: 4 vragen over het zoekvolume in de Google AdWords-tool
Les 7: Hoe sterk is de concurrentie op je zoekwoorden?
Les 8: Zoekwoorden-analyse: van search naar strategie
Les 9: Gebruik deze ranking-tool om je positie in Google te checken
Les 10: Hoe optimaliseer je zoekwoorden met dezelfde zoekintentie? (bonus)

,