HomeZoekmachine-optimalisatie (SEO)Springest: schadelijk of schitterend voor jouw eigen SEO?

Springest: schadelijk of schitterend voor jouw eigen SEO?

Ruben Timmerman (2)

Ik ontving onlangs een mail van Springest-oprichter Ruben Timmerman. “Wij krijgen af en toe de vraag van opleiders of hun aanwezigheid op Springest niet schadelijk is voor hun SEO. Ik ben benieuwd naar jouw mening / ervaring.”

Interessante én begrijpelijke vraag. Laten wij onze microscoop in dit artikel eveneens ietsje uitzoomen: zijn vergelijkingssites überhaupt schadelijk voor je organische posities? (En ja, dit artikel is 100% onafhankelijk geschreven.)

1. Duplicate content


Volgens mij doelen deze opleiders op duplicate content. Que? Als je exact dezelfde producttekst op jouw website én een vergelijkingssite plaatst, dan filtert Google doorgaans eentje uit de organische zoekresultaten.

Geheel begrijpelijk. Je wilt tenslotte ook niet tienmaal hetzelfde vleesgerecht op een menukaart zien. Alleen, welke websites streept Google weg? In theorie onze. Springest bezit véél meer domeinautoriteit (52) dan de meeste opleiders.

Let op: in theorie. Ik merk niks in de praktijk. Drie mogelijke redenen. Eén: opleiders zetten vaak kortere productomschrijvingen op Springest. Twee: Springest polijst hun pagina’s met eigen content zoals FAQs en related items.

En drie: Google filtert óók pagina’s van vergelijkingssites. Je concurreert bijvoorbeeld tegen deze drie soorten pagina’s van Springest:

2. Productpagina’s van concurrenten:
https://www.springest.nl/srm/seo-copywriting

3. Eigen productpagina’s (bij aanwezigheid op Springest):
https://www.springest.nl/roy-ishak/praktische-cursus-copywriting

Google presenteert slechts één van de drie in de zoekresultaten. Zoals je hieronder ziet: als jij in de top 10 staat, kiest Google tegenwoordig niet meer tussen jouw pagina op je eigen website en op de vergelijkingssite.

Nee, ze voorkomen duplicate content met een alternatief. Ze kiezen een andere pagina van de vergelijkingssite. In mijn geval: de overzichtspagina van Springest. Wederom in het kader van afwisseling. Althans, dat is mijn theorie.

Vergelijkingssite vs. aanbieder Graph

2. Zoekaandeel


Vergelijkingssites kapen veel zoekverkeer weg — dat klopt. Echter: jouw afwezigheid beïnvloedt hun rankings niet tot nauwelijks. Je benadeelt alleen jezelf, omdat je minder geïnteresseerde (be)zoekers bereikt.

Google toont bovendien graag gevarieerde zoekresultaten aan gebruikers (“query deserves diversity“) en reserveert posities voor vergelijkers bij oriënterende zoekopdrachten. Omdat gebruikers ze willen zien en erop klikken.

Zoekopdracht: “cursus accountmanager”
Zoekresultaten: 1 vergelijker / 8 aanbieders / 1 artikel

Zoekopdracht: “energietarieven”
Zoekresultaten: 8 vergelijkers / 2 aanbieders

Zoekopdracht: “hotel delft”
Zoekresultaten: 4 vergelijkers / 5 aanbieders / 3 aabieders (lokaal)

Wij aanbieders veroveren deze posities dus sowieso niet met onze SEO. Want ze zijn niet voor ons bestemd. Zet daarom een andere bril op. Staat jouw opleiding in de top 10? Zie Springest dan als een extra vermelding van je merk.

Staat jouw opleiding (nog) niet in de top 10? Zie het dan als een kans om vandaag nog te verschijnen op een Springest-pagina die reeds een toppositie in Google heeft. Gewoon meeliften op andermans autoriteit. ;-)

3. Merknaam


Als je schittert op Springest, dan maak je de vergelijker vindbaar op jouw merknaam — toch? Ja. So wut. Als mensen ‘branded keywords’ invoeren, dan duikelen tegenwoordig zeven zoekresultaten (!) op van die website.

Jij vangt dus praktisch alle zoekers op. Hoe dan ook. En, de overige zes organische zoekresultaten vult Google toch wel. Met pagina’s van Springest of van andere websites. Oftewel, deze tegenwerping is géén showstopper.

7-result SERP

4. Verticale zoekmachine


Springest is niet alleen een vergelijkingssite waartegen je opbokst in de zoekmachines. Springest ís een zoekmachine. Net zoals YouTube, IENS, App Store, bol.com, Google Maps, Booking, Gaslicht.com enzovoort.

Zij trekken 3,6 miljoen unieke bezoekers per jaar. Zie het daarom als een extra vijver waar onze potentiële klanten vrolijk rondzwemmen, beste opleider. Schitter je door afwezigheid? Dan weet je zeker dat je ze niet binnenhengelt.

5. Reviews


Een onderzoek van Moz (2015) concludeert dat ‘review signals’ voor 8,4% meewegen bij het bepalen van je organische posities in de lokale zoekresultaten. Niet alleen beoordelingen op Google Reviews. Maar ook op websites van derden, zoals Springest. Google let onder andere op:

1. Het aantal reviews.
2. Het gemiddelde beoordelingscijfer.
3. De frequentie van nieuwe reviews.
4. Zoekwoorden in reviews.
5. De domeinautoriteit van de website waarop je reviews staan.
6. Het sentiment van reviews (positief versus negatief).

Knowledge Graph

6. Linkwaarde


Veel vergelijkingssites bieden widgets: applicaties die aanbieders op hun website plakken en bijvoorbeeld het gemiddelde beoordelingscijfer tonen van gesprokkelde klantervaringen. Zie hier mijn Springest-widget.

Een slimme linkbuildingstrategie. Want wat zie je in de embed-code? Verrek, een linkje. Naar Springest. Wij opleiders ‘stemmen’ dus massaal op deze partij en zorgen zo dat zij hoger in de peilingen komen van Google.

<div class=”springest-review-widget”><a href=”//www.springest.nl/roy-ishak#ervaringen”>Lees ervaringen met Roy Ishak op Springest…</a></div><script src=”//www.springest.nl/reviewwidget.js” async></script>

Anderzijds: wat krijg je ervoor terug? Een scheutje sociale bewijsvoering van een onafhankelijke derde verhoogt vaak je conversies. Get the picture? Het is een wisselwerking. Wij helpen hen, zij helpen ons. Prima deal dus.

“Oké. Helder, Roy. Maar vluchten mijn bezoekers dan niet via deze nooduitgang naar Springest? En vertraagt deze widget niet de laadtijd van mijn website?”

De kans dat je verkeer verliest, is klein. Als bezoekers op de widget klikken, opent JavaScript een lightbox op jouw website. Zij belanden dus niet direct op Springest. Wat betreft je laadtijd: de applicatie laadt asynchroon, dus nee.

7. Direct verkeer


Jouw aanwezigheid op vergelijkers zorgt voor extra direct verkeer en merkgerelateerd zoekverkeer op jouw website. Niet alle conversies vinden namelijk plaats op vergelijkingssites. Hier, twee voorbeelden.

Ik ben omringd door vakantiegangers. Vrienden, familieleden, zakenrelaties. En inmiddels weten wij: je checkt op booking.com welk hotel aan je wensen voldoet en belt daarna rechtstreeks naar de receptie. Scheelt vaak een smak geld. Wij zijn vast niet de enige.

In 2014 voerde ik een migratieproject uit voor een bekende energieleverancier. Iedere dag dat zij de hoogste welkomstpremie boden en bovenaan stonden bij gaslicht.com, explodeerde hun homepage-bezoekersaantallen en binnenkomende telefoontjes.

Lang verhaal kort: sommige mensen oriënteren zich op vergelijkers en converteren vervolgens bij de aanbieder. Omdat ze persoonlijk contact wensen. Of denken dat het aanbod zónder tussenschakel voordeliger is.

Hun customer journey: een commerciële zoekopdracht (“cursus excel”), gevolgd door een merkgerelateerde zoekopdracht (“opatel excel”).

8. Conversie


Vergeet één ding niet: rankings zijn het middel, conversies zijn het doel. En vergelijkingssites dragen bij aan meer leads, reserveringen en offerteaanvragen. Direct (zie je Springest-dashboard) en indirect. Ook buiten zoekmachine-optimalisatie en Google om.

Widgets: een ervaringen-widget toont social proof op je website — één van de overtuigingstechnieken van Cialdini.

Awards: veel vergelijkingssites organiseren jaarlijkse awards. Denk aan TripAdvisor Travelers’ Choice Awards, bol.com-awards, Gaslicht.com Award. Hierbij geldt: winnen is innen. Het eerste Beste Opleider-logo op royishak.nl verdubbelde mijn conversies, instant!

USP: de aanbieder met de hoogste score heeft een dijk van een verkoopargument in handen. Namelijk: “Hoogst beoordeelde cursus XXX volgens Springest (9,4)”

Conclusie: gewoon aanwezig zijn!


  • Je bereikt extra bezoekers.
  • Je stijgt in Google via reviews.
  • Je creëert social proof.
  • Je lift mee op andermans succes.
  • Je bouwt autoriteit op.
  • Je trekt meer direct verkeer.
  • Je verhoogt je conversies.
  • Je verliest zoekverkeer.
  • Je riskeert duplicate content.
  • Je geeft linkwaarde weg.
  • Je maakt ze vindbaar op je merk.
4.9/5 - (27 stemmen)