HomeZoekmachine-optimalisatie (SEO)4 oplossingen voor de “nieuwe” Zoekwoordplanner

4 oplossingen voor de “nieuwe” Zoekwoordplanner

De Zoekwoordplanner toont sinds twee weken niet meer het zoekvolume van zoekopdrachten. Maar het bereik. Bij velen van ons, althans. Hoe ga je hiermee om? Je ontdekt het na de klik. Veel kijkplezier toegewenst!

Lees de transcriptie van deze video


Vier oplossingen voor de “nieuwe” Zoekwoordplanner

De SEO-wereld is momenteel in rep en roep door een nieuwe update van Google. Da’s niet zo verwonderlijk. Want Google-updates zijn doorgaans in het nadeel van zoekmachine-optimalisatie.

Een échte specialist denkt natuurlijk niet in moeilijkheden, maar in mogelijkheden. Daarom geef ik je in deze blog post een viertal (voorlopige) oplossingen voor de beperkte data in de Zoekwoordplanner.

Probleem

De Zoekwoordplanner schotelt geen zoekvolumes meer voor aan kleine adverteerders en gebruikers die geen rooie cent uitgeven aan Google AdWords. Ze tonen in dat geval het bereik van zoekwoorden en zoektermen.

Bereik: 0 | 1–100 | 100–1K | 1K–10K | 10K–100K | 100K–1M | 1M+

Zuur. De zoekvolumes in de Zoekwoordplanner waren al niet accuraat. Maar met deze reikwijdtes kun je al helemaal geen goede inschattingen maken.

Sommige gebruikers zien de “ranges” nu al. Anderen pas nadat zij de Zoekwoordplanner een X aantal keer gebruikt hebben. En de meeste mensen, die hebben nog nergens last van. Ik – even afkloppen – gelukkig ook niet.

Waarom doet Google dit?
Google vertelt helaas niet wanneer je een kleine adverteerder bent. Ook niet hoe vaak je ‘gratis’ gebruik mag maken van de Zoekwoordplanner. En hoewel ze zelf claimen “we’re preventing bots and other services from abusing the intended use of the Keyword Planner”, draait het natuurlijk om meer omzet. Zoals altijd, ja.

Oplossing #1: Zoekwoordplanner

Als je de zoekvolumes niet meer ziet, dan kun je nog wel de ‘vertoningen’ achterhalen. Oftewel, het aantal keer dat Google je AdWords-advertentie kan tonen bij een zoekwoord of zoekterm.

Hoe? Door je zoekopdrachten toe te voegen aan de prognose van je advertentiecampagne. Screaming frog en SEOguru publiceerden een handig stappenplan. Deze oplossing vergt extra handelingen, maar is wel gratis.

  1. Ga naar de Zoekwoordplanner.
  2. Klik op Inloggen bij AdWords.
  3. Klik op Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen.
  4. Vul je zoekwoorden in en klik op Zoekvolume ophalen.
  5. Klik per zoekwoord op Toevoegen aan plan of op Alle toevoegen.
  6. Klik op Planning beoordelen.
  7. Geef een bod op van 50 euro (zodat je de volledige vertoningen ziet).
  8. Klik op het grijze vlak onder Periode en selecteer “Prognoses weergeven voor: Maand”.
  9. Klik op het tabblad Zoekwoord.
  10. Klik op Zoektype, dan op Alle en selecteer Exact. Je ziet nu de exacte zoekvolumes van je zoekwoorden.

Oplossing #2: Google AdWords

Niet mijn favoriete oplossing: buigen voor Google. Pomp meer advertentiebudget in AdWords en krijg zo weer toegang tot de zoekvolumes. Enige nadeel: Google zegt dus niet hoeveel budget je moet ophoesten.

Ik las overigens in een LinkedIn-discussie dat MCC-gebruikers de “oude” Zoekwoordplanner kunnen opvragen via hun contactpersoon bij Google. Maar goed, dat betreft SEA-bureaus. Geen SEO-experts en tekstschrijvers.

Oplossing #3: Advanced Web Ranking

Stel, Google AdWords eist méér dan 49 dollar per maand aan advertentiebudget. Haal de zoekvolumes dan gewoon op met de ranking-tool Advanced Web Ranking. AWR Cloud toont ze tenslotte ook.

Ik verwacht dat dit een stabiele oplossing is. Google schreef namelijk in hun aankondiging: “The AdWords API will continue to return full data.” Ontwikkelaars mogen de zoekwoordgegevens dus gebruiken in hun eigen tools. Top!

Hoe doe je je zoekwoorden-onderzoek met AWR Cloud?

  1. Gebruik de Zoekwoordplanner om short tails met “bereik” te vinden.
  2. Haal deze zoekwoorden één voor één door KeywordTool.io (gratis versie).
  3. Kopieer alle suggesties en plak ze in AWR Cloud.

Je achterhaalt zo de zoekvolumes — weliswaar na uren wachten — en tegelijkertijd je posities in de organische zoekresultaten van Google, Bing en Yahoo. Let op: deze oplossing werkt alléén bij bestaande websites.

Twee kostenbesparende tips
Ben je een “cheap ass m*therf*cker” (zoals ik) en vind je 49 dollar per maand te duur? Deel één account met meerdere mensen en split de kosten. Of plan zoveel mogelijk zoekwoorden-onderzoeken in één maand, maak een betaald account aan en annuleer je abo zodra je klaar bent.

Oplossing #4: KeywordTool.io Pro Basic (mijn favoriet!)

De betaalde versie van KeywordTool.io toont ook zoekvolumes en werkt echt heerlijk. Let op: de Pro Lite-versie toont ze niet. Kies voor Pro Basis én voor een jaarabonnement. Je bent dan ‘slechts’ 59 dollar per maand kwijt.

Ander aandachtspuntje: ga naar Search Volume Settings, vul Netherlands in bij Locations, vul Dutch in bij Languages en klik op Save. Anders toont KeywordTool.io wereldwijde zoekvolumes. Ja, ondanks dat google.nl en Dutch naast het invulveld staan.

5/5 - (5 stemmen)

, ,