HomeZoekmachine-optimalisatie (SEO)Beste ranking-tool om je positie in Google te checken (9/9)

Beste ranking-tool om je positie in Google te checken (9/9)

Welke ranking-tool adviseer ik mijn opdrachtgevers? Hoe configureer je deze tool en hoe voeg je je organische posities in Google en bijbehorende bestemmingspagina’s toe aan je Excel-bestand? Je ontdekt het na de klik. Veel kijkplezier toegewenst!

Koop Advanced Web Ranking (AWR Cloud)


Affiliatelink: http://bit.ly/2bGnf13
AWR Cloud

Lees de transcriptie van deze video


9. Beste ranking-tool om je positie in Google te checken

Je hebt inmiddels een waslijst aan data in je Excel-bestand. Voeg tenslotte je ‘ranking’ hieraan toe: je huidige positie in de zoekresultaten van Google, waarop je website scoort bij een bepaald zoekwoord. Waarom?

Omdat je dan bij je eerstvolgende meting je ranking kunt vergelijken met je ‘nulmeting’. Signaleer je de tweede keer een stijging of daling in Google? Dan kun je je SEO-strategie op basis daarvan bijsturen.

9.1 Tool

Tools waarmee je je positie in Google of Bing controleert, noem je ranking-tools. Of rank checkers. Of rank trackers. Je hebt keuze uit een honderden aanbieders: ProRankTracker, Authority Labs, Wincher, CuteRank enzovoort.

Ik gebruik zelf de tool die Nils van der Knaap (Sky Internet Marketing) mij een tijdje terug aanraadde: Advanced Web Ranking. Werkt top. AWR werkt vanuit de Cloud, toont betrouwbare data en biedt alle functionaliteiten die ik nodig heb.

Je kunt o.a. meerdere zoekwoorden opgeven (minimaal 2.000); groepen aanmaken; perioden vergelijken; handmatig exporteren; automatische rapportages ontvangen; en Search Console, Analytics en social koppelen.

9.2 Configuratie

Hoe stel je Advanced Web Ranking in?

  1. Ga naar Advanced Web Ranking.
  2. Klik op Start FREE trial en selecteer het Starter-pakket ($ 49 per maand).
  3. Maak een account aan: vul je naam, e-mail en wachtwoord in en klik op Start my FREE trial.
  4. Klik op Add my payment details in het pop-upscherm “One more thing” om je proefperiode te activeren.
    Heb je de pop-up per ongeluk weggeklikt?
    Klik dan – nadat je je website hebt toegevoegd – op de melding “48 hours left to confirm your trial account. Your FREE 30 days Starter trial activation is pending. Click here to finish adding your payment details. We won’t charge you until the end of your trial.” bovenaan in je beeldscherm en voeg alsnog je factuur- en credit card-gegevens toe.
  5. Voeg je website toe.
    1. Website URL: vul je domein in.
    2. Name (optional): vul de naam in van je website.
    3. Country: selecteer Netherlands als je een Nederlands zoekwoorden-onderzoek doet.
    4. Restults page depth: selecteer 5 pages. Dit betekent dat AWR alleen de posities toont van zoekwoorden en zoektermen die in de top 50 staan van de organische zoekresultaten.
    5. Update frequency: selecteer hoe vaak je wilt dat AWR je rankings ververst.
      Let op: een nieuwe meting kost je 1 credit. Je hebt maandelijks 2.000 credits, dus houd daar rekening mee. Wil je het zekere voor het onzekere nemen: selecteer dan Monthly.
    6. Keywords: kopieer de lijst zoekwoorden en zoektermen in je Excel-bestand en plak ze in het invulveld. Je scheidt ze met een Enter.
      Wil je later extra zoekwoorden toevoegen?
      Ga naar Settings › [website] settings en klik op Keywords en vervolgens op Add Keywords. Geef extra zoekwoorden op in het pop-upscherm “Add Keywords” en klik op Add.
    7. Location and SEs: je mag Bing Netherlands en Yahoo Netherlands laten staan.
      Je mag deze zoekmachines ook wegklikken. Google bezit tenslotte meer dan 90% marktaandeel in Nederland. Of je nu let op gebruikers van een desktop, smartphone of tablet. Oftewel: je doet je zoekwoorden-onderzoek en je SEO bijna altijd voor Google.
  6. Klik op Add Website.

Je ziet nu het pop-upscherm “Work in progress…”. AWR stuurt je een mailtje zodra zij je rankings hebben opgehaald. Dit duurt doorgaans een halve dag tot een dag – o.a. afhankelijk van het aantal zoekwoorden dat je opgeeft.

Disclaimer: je kunt nog veel meer instellen. Denk aan het aanmaken van zoekwoordgroepen, koppelen van Google Analytics enzovoort. Maar voor nu – een eenmalige meting voor je zoekwoorden-onderzoek – is dit prima.

9.3 Export

Heb je de e-mail “Website update completed” ontvangen? Voeg je huidige organische posities en bijbehorende bestemmingspagina’s toe aan het Excel-bestand dat je voor je zoekwoorden-onderzoek gebruikt.

  1. Ga naar Rankings › Keyword Ranking.
  2. Klik op Quick Report.
  3. Klik op Download in het pop-upscherm “Quick Report”.
  4. Klik op CSV.
  5. Vink Display URLs aan.
  6. Klik op Download.
  7. Open het CSV-bestand.
  8. Selecteer kolom A.
  9. Klik op het tabblad Gegevens.
  10. Klik op Tekst naar kolommen.
  11. Selecteer Gescheiden en klik op Volgende.
  12. Vink Komma aan en klik op Voltooien.
  13. Verwijder kolom D (Website).
  14. Kopieer je rankings (Position) en pagina’s (URL) en voeg ze toe aan de bijbehorende zoekopdrachten in je Excel-bestand.

9.4 Veelgestelde vragen

1. Waarom wil je niet kijken naar de gemiddelde positie in Google Search Console of Google Analytics?
Omdat deze tools enkel data tonen over zoekopdrachten waarop jouw website wordt gevonden. Stel, je bent een energieleverancier en bent onvindbaar op “energie vergelijken” – een zoekterm waarop je juist hoog in Google wilt scoren. Dan vind je hier niks over in deze tools.

2. AWR toont géén positie bij een zoekwoord. Hoe kan dat?
Of je scoort lager dan positie 50, omdat je website weinig tot géén autoriteit heeft of een penalty heeft gekregen. Of je scoort helemaal niet, omdat Google je nieuwe pagina of website nog moet indexeren, je website geblokkeerd is voor zoekmachines in de robots.txt of verbannen is vanwege ‘black hat’-technieken.

3. Waarom toont Google de verkeerde pagina bij een zoekopdracht?
Waarschijnlijk omdat je website onvoldoende geoptimaliseerd is. Wil je dat zoekmachines de juiste URL tonen bij je ranking? Dan moet je je webteksten en interne linkstructuur verbeteren. On-site SEO dus.

Bekijk alle video’s van deze serie


Les 1: Zoekwoorden-onderzoek: gratis 9-delige videoserie
Les 2: Wat zijn zoekwoorden of keywords?
Les 3: 3 tips om je zoekwoorden te bepalen
Les 4: 10 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden
Les 5: Zoekwoordplanner van Google AdWords
Les 6: 4 vragen over het zoekvolume in de Google AdWords-tool
Les 7: Hoe sterk is de concurrentie op je zoekwoorden?
Les 8: Zoekwoorden-analyse: van search naar strategie
Les 9: Gebruik deze ranking-tool om je positie in Google te checken
Les 10: Hoe optimaliseer je zoekwoorden met dezelfde zoekintentie? (bonus)

5/5 - (4 stemmen)

,