HomeZoekmachine-optimalisatie (SEO)RSS staat voor RazendSnel Studeren :)

RSS staat voor RazendSnel Studeren :)

RSS reader

Content marketing is een verslavend leuk vak, niet? Ik snuif zelf dagelijks nieuwe lijntjes informatie tijdens mijn kennisonderhoud. Al 9 jaar lang. Stilstand is tenslotte achteruitgang, zeker online. Echter:

Je wilt je niet alléén vastbijten in SEO of social media. Je wilt je niet alléén beperken tot het bijbenen van marketinggerelateerde trends. Online ontwikkelingen blijven immers komen, net zoals de bolletjesslikkers hier op Curaçao.

Om een overdosering te voorkomen, wil je ook ‘leren leren’: leren hoe je nóg meer marketingkennis opzuigt en onthoudt in nóg minder tijd. Denk aan snellezen, mindmapping, geheugentrainingen, informatiemanagement. Eén van mijn grootste tijdbesparingen boekte ik met een RSS-reader.

Omdat ik mijn sparringspartners pas weer zie zodra ik in Nederland ben en natuurlijk wel up-to-date wil blijven, heb ik deze week mijn resterende informatiebronnen maar eens grondig geactualiseerd ― waaronder mijn RSS-reader. Doe er je voordeel mee!

Inhoud:

  1. Wat is een RSS-reader?
  2. Waarom wil je een RSS-reader gebruiken?
  3. Hoe vind je de beste RSS-reader?
  4. Welke RSS-feeds wil je volgen via Feedly?
  5. Hoe vaak werk je Feedly bij?
  6. Wanneer lees je je RSS-feeds?
  7. Welke RSS-feed beveel jij mij aan, Roy?

1. Wat is een RSS-reader?

Een RSS-feed is een verkorte of versimpelde versie van content. Een RSS-reader (Really Simple Syndication) verzamelt alle content die websites aanbieden via hun feeds. Via readers kun je je abonneren op feeds, en dus op nieuwe content van websites.

Je RSS-reader bundelt alle content in een nieuwsoverzicht. Afhankelijk van je reader bekijk je het laatste nieuws via hun website, je browser, je e-mail, het bureaublad van je desktop of laptop of (mijn persoonlijke favoriet) een app op je smartphone of tablet.

2. Waarom wil je een RSS-reader gebruiken?

Stel, je volgt zo’n 50 blogs, forums en nieuwssites die dagelijks verse content publiceren. Als je al deze websites één voor één moet bezoeken, elke dag opnieuw, dan slokt zelfstudie je volledige werkweek op. Je kunt ze beter verzamelen op één plek, namelijk in je RSS-reader. Zo ren je niet meer achter de feiten aan, maar rennen de feiten naar jou. Top!

3. Hoe vind je de beste RSS-reader?

Binnen mijn vak zoek ik altijd naar het neusje van de zalm: de beste specialisten, trainingen, blogs, artikelen, plugins, apps, producten enzovoort. Waarom? Omdat ik op topniveau wil blijven presteren en mijn tijd niet graag verspil aan online klokkenluiders die niet weten waar de klepel hangt.

Tijdens een klein vergelijkend warenonderzoek breng ik meestal het volgende in kaart: het aantal vermeldingen in de organische zoekresultaten, maandelijkse zoekopdrachten, downloads, beoordelingen, stemmen en onderdelen dat overeenkomt met mijn persoonlijke wensen. Geloof mij, binnen een kwartier ben je klaar.

In dit geval checkte ik (1) de meest genoemde RSS-readers in de top 10 van Google, (2) het zoekvolume per RSS-reader en (3) de beoordelingen van iedere RSS-reader in Google Play. De uitslag lijkt mij duidelijk. Of zoals mijn ex-collega Robbert van Ekris zou zeggen: “Da’s een no-brainer.”

RSS-readers: Vermeldingen: Zoekvolumes: Reviews:
Feedly 9x 8.100 4,5 (168.047 stemmen)
NewsBlur 5x 260 3,5 (915 stemmen)
FeedDemon 5x 110
Digg Reader 4x 390 4,0 (2.991 stemmen)
Aol Reader 4x 70 4,0 (4.325 stemmen)
Reeder 4x 590
Zite 4x 590 4,0 (4.141 stemmen)
The Old Reader 3x 480 4,0 (570 stemmen)
LinkedIn Pulse 3x 1.600 4,5 (98.352 stemmen)
NetVibes 3x 1.600

4. Welke RSS-feeds wil je volgen via Feedly?

Bedenk eerst waarover je meer wilt leren. Bepaal je categorieën. Of zoals Feedly ze noemt: collections. In mijn geval (1) bedrijfsvoering en management, (2) copywriting en conversie-optimalisatie, (3) verkoop en overtuiging, (4) zoekmachine-optimalisatie en analytics en (5) social media.

Hoe vind je de beste blogs binnen een bepaalde categorie? Wederom middels een klein vergelijkend warenonderzoek. Voor SEO checkte ik (1) de meest genoemde Engelstalige SEO-blogs in de top 10 van Google, (2) het zoekvolume per SEO-blog en (3) aantal lezers volgens Feedly. Hetzelfde deed ik voor alle overige categorieën.

SEO-blogs: Vermeldingen: Zoekvolumes: Lezers:
Search Engine Land 6x 9900 30K
Moz 5x 110000 38K
Search Engine Watch 4x 5400 10K
Search Engine Roundtable 4x 880 9K
HubSpot 3x 74000 14K
Matt Cutts 3x 12100 20K
Search Engine Journal 3x 2900 12K
SEO Book 3x 2400 9K
Google Webmaster Central Blog 3x 320 21K
John Battelle 2x 720 11K

Feedly

5. Hoe vaak werk je Feedly bij?

Wat betreft het toevoegen van RSS-feeds: stuit ik op een boeiend blog of platform dat ik nog niet ken? Dan voeg ik hun RSS-feed onmiddellijk toe aan de desbetreffende collection.

Wat betreft het verwijderen van RSS-feeds: dat doe ik jaarlijks. Op een handjevol fanatiekelingen na zijn de meeste bloggers na verloop van tijd steeds minder actief ― en dus minder interessant voor een autodidact als ik.

6. Wanneer lees je je RSS-feeds?

Iedere dag. Beschouw Feedly vanaf nu als je nieuwe ochtendkrant, die je openslaat bij het ontbijt, in het OV naar je werk of tijdens je eerste kopje koffie op kantoor.

7. Welke RSS-feed beveel jij mij aan, Roy?

Welke denk je? ;-)

4.9/5 - (11 stemmen)