HomeZoekmachine-optimalisatie (SEO)4 vragen over het zoekvolume in de Google AdWords-tool (6/9)

4 vragen over het zoekvolume in de Google AdWords-tool (6/9)

Wat is maandelijks zoekvolume? Wanneer verdient een zoekwoord een geoptimaliseerde pagina? Wat doe je met zoektermen zónder zoekvolume? Welke data is leidend? Je ontdekt het na de klik. Veel kijkplezier!

Lees de transcriptie van deze video


6. Vier vragen over zoekvolume

Je gebruikt de Zoekwoordplanner (tool in Google AdWords) om het zoekvolume van je zoekwoorden te checken. Laten wij heel even dieper hierop ingaan. Waarom? Omdat de populariteit van keywords bepalend is voor je SEO-strategie. En och, omdat het zoekvolume op “zoekvolume” hoog genoeg is om een aparte pagina hieraan te wijden. Hierbij vier vragen en antwoorden.

6.1 Wat is maandelijks zoekvolume?

Zoekmachines houden in hun database (index) o.a. bij welke zoekopdrachten mensen gebruiken én hoe vaak hierop wordt gezocht. Het aantal keer per maand dat mensen een zoekwoord of zoekterm invoeren in Google, noem je ‘maandelijks zoekvolume’.

6.2 Wanneer verdienen zoekopdrachten een pagina?

Je plant idealiter alle relevante zoekopdrachten in je website. De hamvraag is alleen: krijgen ze een eigen pagina of enkel een vermelding op een pagina? Mijn vuistregel: alle zoekwoorden en zoektermen met een maandelijks zoekvolume van 110 en hoger verdienen een eigen, geoptimaliseerde pagina.

Wanneer geef ik ook zoekwoorden met een laag zoekvolume (<90) een eigen pagina? Als (1) zoekwoorden afwijkende zoekintenties hebben, (2) een hoog rendement kunnen behalen, (3) de logica van de websitestructuur het toelaat en (4) je niche zo klein is dat je moet vechten om iedere kruimel.

energie vergelijken (60.500)
energie vergelijken zakelijk (390)
energie vergelijken mkb (40)

Google toont bij “energie vergelijken” enkel zoekresultaten voor particulieren. Om die reden googelt het bedrijfsleven “energie vergelijken zakelijk”: zo krijgen zij relevantere zoekresultaten te zien.

Omdat de zoekintenties van beide zoekopdrachten afwijken, raad ik je twee aparte pagina’s aan. Eentje voor particulieren en eentje voor bedrijven. Hoe verwerk je deze pagina’s op subtiele wijze in je website? Optie: plaats links in de inhoudsopave of het filtermenu in je sidebar.

Doelgroep:
Particulier › “energie vergelijken”
Zakelijk › “energie vergelijken zakelijk”

En “energie vergelijken mkb”? Omdat het mkb onder zakelijk valt, het zoekvolume laag is en Google bij deze zoekopdracht óók resultaten toont die geoptimaliseerd zijn voor “zakelijk”, noteer je “mkb” gewoon een paar keer in je webtekst over zakelijke energie. Meer niet.

Ander voorbeeld: de zoekterm “cursus content marketing” heeft een maandelijks zoekvolume van 30. Net niks, dus. Verdient deze zoekterm, in mijn geval, daarom géén eigen pagina?

Veel SEO-specialisten adviseren: ja. Zij staren zich blind op torenhoge zoekvolumes, kijken niet verder dan hun neus lang is en laten zoekwoorden met zo’n laag zoekvolume aan diezelfde neus voorbij gaan.

Stel, deze pagina genereert slechts één conversie per maand. Prima-de-luxe. Da’s toch weer 1.750 euro extra. Wel betekent dit dat cursussen met méér zoekvolume een hogere prioriteit krijgen in mijn SEO-strategie.

boekhoudprogramma’s (3.610)
boekhoudprogramma voor zzp-er (620)
boekhoudprogramma voor vereniging (110)
boekhoudprogramma voor eenmanszaak (40)
boekhoudprogramma voor stichting (40)

Stel, je onderzoek levert de bovenstaande zoekwoorden en zoekvolumes op. Je plaatst “boekhoudprogramma’s” in je hoofdmenu, en “boekhoudprogramma voor zzp-er” en “boekhoudprogramma voor vereniging” in je submenu. Oftewel, een onderverdeling per rechtsvorm.

Ondanks dat “boekhoudprogramma’s voor eenmanszaak” en “boekhoudprogramma voor stichting” een laag zoekvolume hebben, gun ik ze toch een eigen pagina. Simpelweg omdat de logica van de websitestructuur het toelaat.

6.3 Wat doe je met zoektermen zónder zoekvolume?

Hierbij drie situaties die ik tot nu toe ben tegengekomen.

1. Bestaande marktvraag
Keywordtool.io genereert o.a. de long tail “energie vergelijken 5 jaar vast”. De Zoekwoordplanner toont een bijbehorend zoekvolume van 0. Dus: minder dan 10 mensen per maand googelen hierop. Hij verdient uiteraard géén eigen pagina. Moet je deze zoekterm daarom negeren?

Nee. Je kunt “5 jaar vast” makkelijk verwerken in de webtekst, die je optimaliseert voor “energie vergelijken”. Dergelijke woorden zijn de spreektaal van je doelgroep en geven aan welke factoren zij belangrijk vinden bij hun aankoopbeslissing: “Wil ik variabel of X jaar vast?”

2. Nieuwe trend vanuit het buitenland
Je wilt één van de eerste bedrijven zijn die een Amerikaanse trend introduceert in Nederland. Je kunt zo tenslotte trendsetter worden — als de trend hier ook daadwerkelijk aanslaat.

Echter: ondanks dat je google.nl (Netherlands) en Dutch (Nederlands) hebt geselecteerd, toont keywordtool.io je vooral Engelse long tail-zoekwoorden. Oftewel, Nederlanders zoeken Engelstalige websites en Google toont Engelse zoekresultaten. Niet relevant voor jouw Nederlandse website, dus.

En de Nederlandse long tail-zoekwoorden in keywordtool.io? Die kennen volgens de Zoekwoordplanner weinig tot géén zoekvolume. Hoe ga je hiermee om? Wel, als een trend overwaait vanuit Amerika, dan verandert ons zoekgedrag op twee manieren.

Eén: je merkt gaandeweg dat meer en meer Nederlanders ook Nederlandse long tail-zoekwoorden gaan gebruiken — naarmate Nederlandse websites betere informatie aanbieden. Twee: de maandelijkse zoekvolumes van deze Nederlandse zoekopdrachten stijgen gestaag.

Mijn advies: doe een Engelstalig zoekwoorden-onderzoek, teken een Engelstalige websitestructuur uit en vertaal vervolgens alle long tail-zoekwoorden naar het Nederlands. Want wij mensen verschillen minder dan wij denken. Sterker nog, wij zijn zeer voorspelbaar.

Als ze nu in Amerika “[zoekwoord] benefits” googelen, dan googelen wij in Nederland over een paar maanden “[zoekwoord] voordelen”. Als de Amerikanen nu “what is [zoekwoord]” googelen, dan googelen wij weldra “wat is [zoekwoord]”. Als de trend aanslaat, natuurlijk.

3. Uniek concept
Je wilt een nieuw product introduceren op de markt. Niks buitenlandse trend, helemaal zelf bedacht. De Zoekwoordplanner toont alleen wederom weinig tot géén zoekvolume bij relevante zoekwoorden en zoektermen.

Veel ondernemers zetten star door. En dat is dé reden dat zoveel productlanceringen nooit van de grond komen. Hoe lullig het ook klinkt: er is dan simpelweg (nog) geen markt voor.

Een zoekwoorden-onderzoek toont bestaande marktvraag. En veel productlanceringen (die ik van dichtbij mocht meemaken) falen om twee mogelijke redenen: de bedenker kent de markt te slecht of te goed.

De eerste bedenker moet zijn doelgroep beter leren kennen. De tweede bedenker moet accepteren dat er een verschil is tussen wat mensen nodig hebben en wat mensen willen. Ik weet, een “kill your darlings”-momentje.

Wil jij echter een nieuwe vraag of behoefte creëren? Dan moet je héél veel tijd en budget investeren om je doelgroep daarvan bewust te maken. Net zoals Steve Jobs deed bij de eerste iPhone, bijvoorbeeld. Let wel, SEO is dan niet je beste oplossing en je kiest voor de moeilijke weg.

Ik hou persoonlijk meer van ‘makkelijke’ marketing: geef mensen gewoon eens wat ze willen. Da’s voor de meeste bedrijven al moeilijk genoeg. Hoeveel gerenommeerde telecomaanbieders bieden bijvoorbeeld al een telefoonabonnement met écht onbeperkt internet?

6.4 Zoekwoordplanner, Analytics, AdWords, Search Console: welke data is leidend?

Als je wilt bepalen wat de populairste zoekwoorden in Google zijn: Zoekwoordplanner. Ja, ondanks dat vertoningen in AdWords en sessies in Analytics accurater zijn en zoekvolumes in de Zoekwoordplanner slechts schattingen betreffen. Waarom?

Eén: je bent op zoek naar trends. Twee: Analytics, AdWords en Search Console tonen alléén gegevens van zoekwoorden waarop jij vindbaar bent in de organische en betaalde zoekresultaten. Niet alle relevante zoekopdrachten, dus. En levert je onderzoek aanvullende zoekwoorden op? Dan moet je appels met peren vergelijken.

Bekijk alle video’s van deze serie


Les 1: Zoekwoorden-onderzoek: gratis 9-delige videoserie
Les 2: Wat zijn zoekwoorden of keywords?
Les 3: 3 tips om je zoekwoorden te bepalen
Les 4: 10 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden
Les 5: Zoekwoordplanner van Google AdWords
Les 6: 4 vragen over het zoekvolume in de Google AdWords-tool
Les 7: Hoe sterk is de concurrentie op je zoekwoorden?
Les 8: Zoekwoorden-analyse: van search naar strategie
Les 9: Gebruik deze ranking-tool om je positie in Google te checken
Les 10: Hoe optimaliseer je zoekwoorden met dezelfde zoekintentie? (bonus)

,