In deze video geef ik aan voor wie deze serie bestemd is, wat de vier grootste voordelen zijn van een zoekwoorden-onderzoek en welke onderwerpen aan bod komen in de komende acht video’s. Veel kijkplezier toegewenst!
Lees de transcriptie van deze video
1. Zoekwoorden-onderzoek: gratis 9-delige videoserie
Ik geef alleen advies over marketingdisciplines, wanneer ik ze zelf succesvol heb toegepast in de praktijk. Wanneer ik eigen cases heb. Ik geef dus géén tips die ik louter heb gelezen op blogs. Of heb gehoord tijdens webinars.
Om die reden doe ik alles op royishak.nl zelf: webteksten, webbouw, zoekmachine-optimalisatie, integraties met tools van derden enzovoort. Puur zodat ik gedegen advies kan geven aan mijn klanten.
Welnu, video SEO of VSEO is ook een onderdeel van het vak zoekmachine-optimalisatie. En hoewel ik denk dat ik alle spelregels ken, beperkt mijn kennis zich tot de theorie. Maar dáár brengen wij vandaag verandering in!
Want de afgelopen vier maanden beet ik mij helemaal vast in video-optimalisatie. En via deze videoserie werk ik aan mijn eerste business case, zodat ik ook hierover gedegen advies kan geven aan mijn klanten.
1.1 Voor wie is deze videoserie bestemd?
Voor iedereen die meer wil leren over SEO – en zoekwoorden-onderzoeken in het bijzonder. Of je nu een student bent, freelance SEO-specialist of een werknemer of WW-er die een eigen bedrijf wil beginnen: deze serie is voor jou.
Ik maak niet bewust onderscheid tussen beginners en gevorderden. Omdat ik jullie een totaalplaatje wil bieden. Echter: je zult wél merken dat wij laagdrempelig beginnen en gaandeweg meer en meer de diepte induiken.
Voor wie is deze videoserie nog meer bestemd? Secundair voor MKB-ers en marketingmanagers, die zich een hoedje schrikken wanneer een SEO-specialist schaamteloos 8 tot 32 uur offreert. Hopelijk kweekt deze videoserie begrip.
Het benodigde aantal uren hangt af van de grootte van de markt. Niet van de grootte van je aanbod of website, zoals velen denken. Het bijbehorende uurtarief (75 tot 125 euro) hangt af van het track record van de SEO-specialist.
1.2 Waarom doe je een zoekwoorden-onderzoek?
1. Zoekmachine-optimalisatie (SEO)
De meeste SEO-specialisten doen een zoekwoorden-onderzoek voor hun zoekmachine-optimalisatie. Je ontdekt zo welke zoekwoorden en zoektermen je wilt verwerken in de content en structuur van je website of webshop.
Zodat je bij de juiste zoekopdrachten hoger scoort in de organische zoekresultaten van Google, Bing e.a. zoekmachines. Zodat je méér relevante bezoekers trekt. Zodat je méér verkopen en omzet genereert.
2. Productontwikkeling
Zo’n onderzoek geeft eveneens prijs hoe groot bestaande marktvragen en informatiebehoeften zijn. Ongeacht in welke branche je actief bent. Zoekwoorden zijn immers vragen die mensen zichzelf stellen — via Google.
En geloof mij: een zoekwoorden-onderzoek is een stuk nauwkeuriger en betrouwbaarder dan veel traditionele marktonderzoeken — gebaseerd op interviews, enquêtes, panels. Simpelweg omdat wat mensen zeggen tijdens een momentopname vaak afwijkt van wat mensen doen tijdens hun koopproces.
Gouden informatie voor je groeistrategie, dus. Of je je aanbod nu beter wilt afstemmen op je doelgroep. Of een nieuw product wilt lanceren. Of een gloednieuwe markt wilt betreden. Je verkleint zo het risico op foute beslissingen, die je véél tijd, marketingbudget en frustratie kosten.
3. Social media e.a. marketingkanalen
Je merkt dat tweets met #zoekwoord meer likes, retweets en klikken opleveren. Dat zoekwoorden in onderwerpregels van nieuwsbrieven je open-ratio verhogen. Dat geoptimaliseerde blogs maandelijkse nieuwe bezoekers trekken.
Oftewel, zoekwoorden verbeteren de prestaties van alle marketingkanalen: Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram, Google+, AdWords, YouTube — ja, zelfs je offline uitingen. Denk aan folders, brochures, verkoopbrieven.
Sterker nog, een (online) marketingstrategie die je anno 2016 niet baseert op een zoekwoorden-onderzoek kun je meestal niet serieus nemen. In mijn optiek, althans. Da’s schieten met hagel – in de hoop op een paar toevalstreffer.
4. Projectmanagement
Je bent pas een specialist als je meer oplevert dan kost, vind ik. Dit betekent o.a. dat je zo effectief mogelijk wilt omgaan met de uren van je opdrachtgever of werkgever. Zodat je zo snel mogelijk zoveel mogelijk rendement genereert – rekening houdende met hun bedrijfsdoelstellingen op lange termijn, uiteraard.
Een zoekwoorden-onderzoek helpt je daarbij. Deze gegevens tonen je niet alleen welke zoekwoorden je wilt verwerken in je SEO-strategie. Maar tevens in welke volgorde. Je kunt hierdoor prioriteiten toekennen aan je actiepunten.
1.3 Hoe doe je een zoekwoorden-onderzoek?
Dát ontdek je in de komende acht video’s. Ieder onderdeel bestaat uit een korte uitleg, gevolgd door een verhelderend voorbeeld. Sterker nog, deze gratis videoserie is waarschijnlijk een stuk diepgaander en praktischer dan de betaalde cursus die jij nú volgt. Benieuwd? Abonneer je op mijn YouTube-kanaal.
Bekijk alle video’s van deze serie
Les 1: Zoekwoorden-onderzoek: gratis 9-delige videoserie
Les 2: Wat zijn zoekwoorden of keywords?
Les 3: 3 tips om je zoekwoorden te bepalen
Les 4: 10 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden
Les 5: Zoekwoordplanner van Google AdWords
Les 6: 4 vragen over het zoekvolume in de Google AdWords-tool
Les 7: Hoe sterk is de concurrentie op je zoekwoorden?
Les 8: Zoekwoorden-analyse: van search naar strategie
Les 9: Gebruik deze ranking-tool om je positie in Google te checken
Les 10: Hoe optimaliseer je zoekwoorden met dezelfde zoekintentie? (bonus)