HomeZoekmachine-optimalisatie (SEO)3 tips om je zoekwoorden te bepalen (3/9)

3 tips om je zoekwoorden te bepalen (3/9)

In deze video ontdek je o.a. hoe je achterhaalt of een zoekwoord relevant is voor jouw website én welke 8 gegevens je nodig hebt om de juiste zoekwoorden te bepalen voor je SEO-strategie. Veel kijkplezier toegewenst!

Lees de transcriptie van deze video


3. Drie tips om zoekwoorden te bepalen voor je SEO

Wat zijn de beste zoekwoorden en zoektermen? Hoe zoeken jouw potentiële klanten in Google? In deel drie van deze videoserie geef ik je drie tips om goede zoekwoorden te bepalen voor je website, zodat je méér bezoekers kunt trekken vanuit de organische zoekresultaten.

3.1 Kies relevante zoekwoorden

Een zoekopdracht staat voor een vraag die mensen zichzelf stellen, en één pagina op je website beantwoordt die vraag idealiter. Hoe beter hun vraag en jouw antwoord aansluiten op elkaar, hoe hoger je in Google komt, hoe méér bezoekers je trekt, hoe méér conversies je genereert. Dit betekent dat je relevante zoekwoorden en zoektermen wilt kiezen: woorden die jouw doelgroep googelt wanneer zij jouw producten zoeken.

Leuk voorbeeld: één van mijn eerste SEO-klanten was een voormalig 538-diskjockey, die stemmen inspreekt voor bedrijfsfilmpjes. Hij optimaliseerde zijn website voor het zoekwoord ‘stemmen’. Echter: hij wierf daarmee nauwelijks nieuwe klanten. Je raadt het al: ‘stemmen’ was niet relevant.

Dit zoekwoord kan immers ook duiden op politiek, awards, gitaren, schizofrenie enzovoort. Ik adviseerde hem daarom om zijn website te optimaliseren voor ‘stemmenbureau’ en ‘voice over gezocht’. Dat deed hij en na indexering ontving hij offerteaanvraag na offerteaanvraag.

Twijfel je of jouw zoekwoorden relevant zijn voor je dienstverlening? Googel ze. De zoekmachine stemt haar zoekresultaten tenslotte af op de informatiebehoefte van haar gebruikers. Aan de zoekresultaten zie je dus welke invulling internetters geven aan een zoekwoord. Andere methode: bekijk de long tail-zoekwoorden. In de volgende video laat ik je zien hoe.

3.2 Gebruik een Microsoft Excel-bestand

Verzamel alle data in Microsoft Excel. Of in Google Spreadsheets. Zo bewaar je het overzicht. Je hebt minimaal 8 soorten gegevens nodig om de juiste zoekwoorden te bepalen voor je SEO-strategie. Maak voor ieder onderdeel een kolom aan in Excel of Spreadsheets. In de volgende video’s komt ieder onderdeel uitgebreid aan bod.

Kolom A: Zoekopdrachten (zoekwoorden en zoektermen)
Kolom B: Zoekvolumes
Kolom C: Concurrentie
Kolom D: Scoringskansen (KEI)
Kolom E: Scoringskansen (KOI)
Kolom F: Zoekintenties
Kolom G: Nulmeting (organische posities in Google)
Kolom H: Nulmeting (bestemmingspagina’s)

Werk ik met meerdere projectleden samen? Dan werk ik in de cloud, vanuit een speadsheet in Google Drive. Zo hebben alle projectleden 24/7 inzicht in mijn zoekwoorden-onderzoek en voegen zij eenvoudig opmerkingen en aanvullende gegevens toe. Voor kleinere SEO-projecten gebruik ik dit Excel-bestand.

3.3 Beperk je niet tot de Zoekwoordplanner

Veel SEO-specialisten gebruiken alléén de Zoekwoordplanner van Google AdWords. Ik raad dit af. Je gebruikt idealiter zoveel mogelijk hulpprogramma’s om je zoekwoorden te bepalen. Waarom? Omdat je anders afhankelijk bent van de beperkte suggesties die Google verstrekt en je veel kansen misloopt.

Bekijk alle video’s van deze serie


Les 1: Zoekwoorden-onderzoek: gratis 9-delige videoserie
Les 2: Wat zijn zoekwoorden of keywords?
Les 3: 3 tips om je zoekwoorden te bepalen
Les 4: 10 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden
Les 5: Zoekwoordplanner van Google AdWords
Les 6: 4 vragen over het zoekvolume in de Google AdWords-tool
Les 7: Hoe sterk is de concurrentie op je zoekwoorden?
Les 8: Zoekwoorden-analyse: van search naar strategie
Les 9: Gebruik deze ranking-tool om je positie in Google te checken
Les 10: Hoe optimaliseer je zoekwoorden met dezelfde zoekintentie? (bonus)

,