HomeZoekmachine-optimalisatie (SEO)Meerdere zoekwoorden met dezelfde zoekintentie? (bonusvideo)

Meerdere zoekwoorden met dezelfde zoekintentie? (bonusvideo)

Stel, je hebt twee zoekwoorden met exact dezelfde zoekintentie. Bijvoorbeeld: “energie vergelijken” en “energieleveranciers vergelijken”. Hoe verwerk je beide zoekopdrachten in je website? Je ontdekt het na de klik. Veel kijkplezier!

Lees de transcriptie van deze video


Meerdere zoekwoorden met dezelfde zoekintentie?

Stel, je onderzoek levert een serie zoekwoorden op die een eigen pagina verdienen. Omdat ze een zoekvolume van 110 of hoger kennen, een afwijkende zoekintentie hebben, veel rendement kunnen opleveren, in de logica van de websitestructuur passen of omdat je je begeeft in een piepkleine niche.

Al deze pagina’s wil je vervolgens verwerken in je websitestructuur. Eén probleem: twee of meerdere zoekwoorden hebben dezelfde zoekintentie. Hoe ga je hiermee om? Maak je meerdere pagina’s aan met exact dezelfde content? Klinkt niet logisch, toch? Dit probleem lossen wij in deze video op.

Want wanneer deze situatie zich voordoet, stel ik mezelf drie vragen. Drie vragen die bepalen of je een zoekopdracht een eigen pagina geeft, slechts een vermelding op een pagina of samensmelt met een andere zoekopdracht.

Vraag #1: Hebben de zoekwoorden (grotendeels) dezelfde betekenis volgens je doelgroep?

Ja = Ga naar vraag 2.
Nee = Maak aparte pagina’s voor alle zoekwoorden.

cursus copywriting (110)
cursus zakelijk schrijven (90)
cursus commercieel schrijven (30)
cursus wervend schrijven (10)

Ondanks dat ik bijna 10 jaar in het schrijversvak zit, heb ik geen flauw idee wat het verschil tussen deze cursussen. Ik kan mij daarentegen voorstellen dat mensen die “cursus commercieel schrijven” googelen, niet weten dat een cursus copywriting hetzelfde is. Het zou maar zo kunnen.

Conclusie: deze zoektermen hebben hoogstwaarschijnlijk niet dezelfde betekenis volgens de doelgroep. Op mijn oude website bood ik daarom verschillende cursussen aan: een cursus copywriting, commercieel schrijven, wervend schrijven enzovoort. Je raadt het al: het was dezelfde cursus. ;-)

Je kunt het vergelijken met Coca Cola Zero en Coca Cola Light. Praktisch dezelfde cola. De één richt zich alleen op mannen, de ander op vrouwen. En onderaan de streep krijgen beide doelgroepen exact wat ze willen, namelijk: cola zónder suiker. Neen, in mijn optiek is dat absoluut niet misleidend.

Vraag #2: Hebben de zoekwoorden (grotendeels) dezelfde betekenis volgens Google?

Ja = Maak aparte pagina’s voor alle zoekwoorden.
Nee = Ga naar vraag 3.

energie vergelijken (60.500)
energieprijzen vergelijken (2.900)
energieleveranciers vergelijken (2.900)
energieleverancier vergelijken (1.900)
energietarieven vergelijken (880)
energiemaatschappij vergelijken (720)
energiemaatschappijen vergelijken (590)
energiekosten vergelijken (390)
energie aanbieders vergelijken (260)

Alle bovenstaande zoekopdrachten hebben dezelfde zoekintentie volgens de doelgroep. En ook volgens Google. Googel maar eens “energieprijzen vergelijken”. Je ziet dat pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor de zoekterm “energie vergelijken” de zoekresultaten domineren.

Bovendien zie je dat Google zowel “energieprijzen vergelijken” als “energie vergelijken” vetgedrukt toont in de URLs en meta-omschrijvingen van de zoekresultaten. Hetzelfde geldt voor “energieleveranciers vergelijken”, “energietarieven vergelijken” en alle andere zoektermen. Google legt de link.

Wat doe je in zo’n geval? Maak je voor iedere zoekopdracht een unieke pagina aan, waarop je jezelf herhaalt? Nee. Je maakt slechts één pagina aan. Optimaliseer je pagina voor de zoekterm met het hoogste zoekvolume en verwerk minder populaire zoektermen op natuurlijke wijze in je webtekst.

Vraag #3: Kun je de zoekwoorden logischerwijs combineren in de titel van je webpagina?

Ja = Smelt alle zoekwoorden samen tot één pagina.
Nee = Maak aparte pagina’s voor alle zoekwoorden.

restaurant almere (1.900)
argentijns restaurant (1.300)
restaurant almere buiten (320)

Alle bovenstaande zoektermen duiden ongeveer op dezelfde vraag én zijn relevant voor het Argentijnse restaurant van mijn vader: La Pampa. Je mag ze daarom bundelen tot één pagina (in dit geval zijn homepage): “Argentijns restaurant La Pampa in Almere Buiten”.

Wat betekent dit voor het organisch bereik van de homepage? Dat groeit. Je verwerkt meerdere zoektermen in één pagina, dus je mag een optelsom maken van alle zoekvolumes. Rekensom: 1.900 + 1.300 + 320 = 3.520.

beveiligingscamera (8.100)
bewakingscamera (4.400)

Het voorbeeld van La Pampa toont wat je doet wanneer het antwoord ‘ja’ is. Maar is het antwoord ‘nee’? Kun je de zoekwoorden niet logischerwijs combineren in de titel van je webpagina? Ja, dat zijn harde noten om te kraken.

Laat ik meteen één ‘oplossing’ van tafel vegen: je wilt géén links in je footer plaatsen, die verwijzen naar zwevende SEO-landingspagina’s. Dat is anno 2016 echt not done. Immers: welke links staan in je footer? Algemene voorwaarden, disclaimers, sitemaps. Precies, pagina’s waar geen hond naar kijkt.

Dat weet jij. Dat weet Google ook. Zulke pagina’s krijgen minder waarde van zoekmachines. En je wilt ze daarom verwerken in je vaste websitestructuur, dus in je hoofdmenu, submenu of subsubmenu.

Voor een oude klant van mij (camerainstallatie.nl) overwoog ik daarom om twee takken op te nemen in de boomstructuur van hun webshop: beveiligingscamera’s voor particulieren, bewakingscamera’s voor bedrijven.

cursus schrijven voor het web (50)
cursus webteksten schrijven (20)

Google beschouwt dit wonderbaarlijk genoeg niet als dezelfde zoekopdracht. Voor royishak.nl overwoog ik daarom de volgende oplossingen: een cursuspagina voor open inschrijvingen en eentje voor incompany. Of eentje voor beginners en eentje voor gevorderden. Of een deel één en een deel twee.

Let wel, ik verwacht dat dit tijdelijke oplossingen zijn. Toont Google nu verschillende zoekresultaten? Dan heeft de zoekmachine waarschijnlijk nog onvoldoende data verzameld om de link te leggen tussen beide zoekopdrachten. Wij zijn een klein landje, dus wij geven relatief véél minder data aan Google dan bijvoorbeeld Amerika.

Echter: vroeger of later legt Google de link wel en wil je één pagina hiervan maken. Je optimaliseert je pagina dan wederom voor de populairste zoekopdracht (“cursus schrijven voor het web”) en verwerkt de minder populaire variant (“cursus webteksten schrijven”) op natuurlijke wijze in je webtekst.

Bekijk alle video’s van deze serie


Les 1: Zoekwoorden-onderzoek: gratis 9-delige videoserie
Les 2: Wat zijn zoekwoorden of keywords?
Les 3: 3 tips om je zoekwoorden te bepalen
Les 4: 10 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden
Les 5: Zoekwoordplanner van Google AdWords
Les 6: 4 vragen over het zoekvolume in de Google AdWords-tool
Les 7: Hoe sterk is de concurrentie op je zoekwoorden?
Les 8: Zoekwoorden-analyse: van search naar strategie
Les 9: Gebruik deze ranking-tool om je positie in Google te checken
Les 10: Hoe optimaliseer je zoekwoorden met dezelfde zoekintentie? (bonus)

5/5 - (2 stemmen)

,