HomeZoekmachine-optimalisatie (SEO)Wat zijn zoekwoorden of keywords? (2/9)

Wat zijn zoekwoorden of keywords? (2/9)

In deze video voor beginners ontdek je wat zoekwoorden, zoektermen, short tails en long tails zijn, en welke vier soorten zoekintenties of informatiebehoeften schuilgaan achter onze zoekopdrachten. Veel kijkplezier toegewenst!

Lees de transcriptie van deze video


2. Wat zijn zoekwoorden of keywords?

Laten wij beginnen met enkele begrippen. Speciaal voor beginners. En voor alle ‘doorgewinterde’ online specialisten die nog steeds van mening zijn dat zoekwoorden niets met je doelgroep te maken hebben. Bullshit, natuurlijk.

2.1 Zoekwoorden

Wat zijn zoekwoorden? Of in het Engels: keywords? Heel simpel. De woorden waarmee mensen zoeken in Google, Bing of een andere zoekmachine.

2.2 Zoektermen

Gebruik je één woord voor je zoekopdracht? Dan spreek je van een zoekwoord of keyword. Googel je meerdere zoekwoorden? Dan spreek je van een zoekterm. Dus: “tekstschrijver” is een zoekwoord, “freelance seo tekstschrijver amsterdam” is een zoekterm.

2.3 Long tail-zoekwoorden

Dan heb je nog short tail- en long tail-zoekwoorden. Wat is het verschil? Je vindt op internet diverse definities. Dit is mijn interpretatie. Stel, je googelt “online marketing”. Dat is een short tail: een onderwerp, een thema. Gebruik je meerdere zoekwoorden i.c.m. “online marketing”? Dan noem je de aanvullende woorden long tail-zoekwoorden. Kort door de bocht:

Short tail-zoekwoorden: Long tail-zoekwoorden:
Hoog zoekvolume Laag zoekvolume
Veel concurrentie Weinig concurrentie
Generieke vraag Specifieke vraag
Toppositie op lange termijn Toppositie op korte termijn

Om je een idee te geven: 100 long tails met een zoekvolume van ieder 100 kunnen evenveel verkeer trekken als twee short tails met een zoekvolume van ieder 5.000. De eerste strategie vereist meer (schrijf)werk, de tweede strategie een lange adem. Ik kies daarom vaak voor een mix.

2.4 Zoekintenties

Waarom zijn long tail-zoekwoorden zo handig? Omdat die woorden iets zeggen over de invulling die je doelgroep geeft aan short tail-zoekwoorden. En dat brengt ons bij het belangrijkste onderdeel: zoekintenties. Zoekwoorden staan namelijk voor vragen, die mensen zichzelf stellen in hun hoofd.

En waarom bestaan bedrijven? Waarom draaien zij omzet? Omdat zij inspelen op een vraag in de markt. Long tail-zoekwoorden kun je opsplitsen in vier soorten zoekopdrachten. Dus: vier verschillende vragen die jij en ik stellen via zoekmachines en aangeven waar wij ons bevinden in het koopproces.

2.4.1 Informatieve zoekintenties

Deze mensen zoeken niet-commerciële informatie. Zij willen bijvoorbeeld de betekenis of definitie van iets weten. Of leren hoe zij iets zelf kunnen doen. Of zij zoeken een gratis versie van een product.

  • [zoekwoord] tips
  • [zoekwoord] gratis
  • [zoekwoord] voorbeeld
  • [zoekwoord] open source
  • [zoekwoord] wiki(pedia)
  • [zoekwoord] definitie
  • [zoekwoord] betekenis

2.4.2 Oriënterende zoekintenties (commercieel)

Deze zoekers hebben ontdekt dat een product en dienst hen een bepaald voordeel oplevert. Of een probleem oplost. Zij weten er alleen nog niet het fijne van, dus zij zijn zich aan het verdiepen.

  • [zoekwoord] prijzen
  • [zoekwoord] tarieven
  • [zoekwoord] kosten
  • [zoekwoord] voordelen
  • [zoekwoord] nadelen
  • [zoekwoord] waarom
  • [zoekwoord] vergelijk(en)

2.4.3 Transactionele zoekintenties (commercieel)

Deze zoekers zijn al een stap verder in het koopproces. Zij hebben de intentie om iets te kopen, om geld uit te geven. Online of lokaal.

  • [zoekwoord] online kopen
  • [zoekwoord] bestellen
  • [zoekwoord] (web)shop
  • [zoekwoord] plaats / regio / landstreek / provincie

2.4.4 Navigationele zoekintenties (mogelijk commercieel)

Tenslotte heb je navigationele zoekwoorden of branded keywords. Oftewel: zoekopdrachten zoals Nike, Coolblue, Zalando — ja, zelfs Roy Ishak. Ik heb van mezelf een merk gemaakt. Personal branding. Dat telt ook mee. ;-)

  • nike
  • [zoekwoord] coolblue
  • royishak.nl

Bekijk alle video’s van deze serie


Les 1: Zoekwoorden-onderzoek: gratis 9-delige videoserie
Les 2: Wat zijn zoekwoorden of keywords?
Les 3: 3 tips om je zoekwoorden te bepalen
Les 4: 10 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden
Les 5: Zoekwoordplanner van Google AdWords
Les 6: 4 vragen over het zoekvolume in de Google AdWords-tool
Les 7: Hoe sterk is de concurrentie op je zoekwoorden?
Les 8: Zoekwoorden-analyse: van search naar strategie
Les 9: Gebruik deze ranking-tool om je positie in Google te checken
Les 10: Hoe optimaliseer je zoekwoorden met dezelfde zoekintentie? (bonus)

5/5 - (2 stemmen)

,